Actionrävarna Sylvester Stallone och Arnold Schwarzenegger förenas på riktigt för första gången på film, de  är äldre, långsammare och inte lika explosiva som förr men fortfarande underhållande.

Sedan 80-talet har “Sly” och Arnold varit actionhjältar och i riktiga livet varit både kompisar och konkurrenter. För dom som tror att Sylvester ska lägga ner snart har han sagt: ” Jag kommer fortsätta spela Rambo och Rocky, båda är pengamaskiner som inte kan stängas av”.  Kanske var det prislappen som fick actionhjältarna att äntligen enas på bioduken och det speglas i “Escape Plan”.
Handlingen är lite förutsägbar, om än underhållande. Ray Breslin (Stallone) testar säkerheten på fängelser genom att helt enkelt låsa in sig själv för att se hur tekniken fungerar, fångarnas vanor med mera för att sedan försöka bryta sig ut. Ray får uppdraget att testa och bryta sig ut ur det värsta fängelset som finns med de absolut värsta fångarna som finns. Emil Rottmayer (Schwarzenegger) är en värstingfångarna på fängelset och de två blir polare. Att rymma den här gången verkar bli svårt och allt handlar sedan om att göra en “Escape Plan”.
Istället för att göra en film där de båda är ett radarpar är det uppenbart att huvudkaraktären är Ray och det känns lite förhastat att Arnold spelar sidekick, en roll som inte riktigt passar honom, en besvikelse för publiken. Med tanke på den legendariska konkurrensen mellan de två är det tråkigt att se hur de spelar polare istället för att vara lite mer motståndare.
Filmen är ändå klassisk action med oneliners som ” Du slår som en vegetarian”. Skämten kommer oftast i rätt tid, våldet är berättigat och svordomarna haglar. Med andra ord flyger två timmar iväg och “Escape Plan” fungerar som popcornrulle för actionfans.

I samarbete med Filmtrailer.se