När några av 2013 års hetaste skådisar samlas i en film om skojare och svindleri  är det upplagt för succé. Tyvärr lever  inte vare sig skådisarna eller storyn med coola 70-tals miljöerna upp till förväntning.

Biopremiär 21 februari.

Jennifer Lawrence, Bradley Cooper, Christian Bale, Amy Adams, Jeremy Renner, Robert De Niro (miniroll).  Saknas egentligen bara Ryan Gosling för att alla “It” skådisar just nu ska vara med i denna film. På pappret ser det så bra ut, men karaktärerna är så överdrivna att som oftast älskar överdrivna karaktärer blir irriterad. Dåligt gjorda peruker (Jeremy Renner mest) samsas med ännu sämre New Jersey-accent av Bradley Cooper och Christian Bale plus konstigt minspel. Jag köper helt enkelt inte karaktärerna, det blir nästan lite parodivarning. Ett SNL-avsnitt.

Handlingen verkar mest vara en ursäkt för ovanstående skådespelare att få leva ut sina drömmar om galna karaktärer. Irving (Bale) och Sydney (Adams) är ett svindlande par som lurar pengar av lättlurade typer. När de avslöjas av FBI-agenten Richie (Cooper) börjar de samarbeta  med honom för att fånga ännu  större svindlare vilket ska ge Richie en skjuts upp i karriären. Runtomkring denna story finns Irvings fru Rosalyn (Lawrence) och borgmästaren Carmine (Renner) som också blir insyltade.

Tempot i storyn kan bäst beskrivas som lagom. American Hustle tar sig framåt med scener som inte alltid känns sammanhängande med historien. Till slut blir det en soppa av svindlare som försöka blåsa varandra och där blir det stundtals långtråkigt. Stunder av genialisk dialog och skådis-briljans finns, framförallt Amy Adams gör ett övertygande jobb som den fake-brittiska Sydney. Helhetsintrycket blir ändå att “American Hustle” är virrig och kunde varit betydligt bättre nedtonad.

I samarbete med Filmtrailer.se