Sylvester Stallone spelade "Judge Dredd" för många år sedan. Nu kommer "Dredd", men det är ingen remake på gång. Istället är den här filmen baserad på komediserien "Dredd" från 70-talet.

Mannen vars mun är det enda vi ser genom metalldräkten är tillbaka men i ny tappning( Karl Urban). Han är fortfarande en anti-hjälte som ibland omdömeslöst går loss med pistolen med argumentet att rättvisan är mycket mer än blind. Vi befinner oss i en läskig framtid där fascistiska “Mega City one” har en arbetslöshet på 96 procent och präglas av laglöshet. I spetsen för laglösheten  har vi “Ma -Ma clan”, en brutal drogkartell vars mål är att sälja drogen “Slo-mo” som gör att tiden passerar i 1% av dess verklighet, men också att styra i samhället. Klanen styrs av en exprostituerad kvinna som är ofta är mer intressant än Dredd, mycket på grund av att en kvinna sällan får vara boss i drogkarteller på film. Det finns även korruption inom rättsväsendet som är emot Dredd.

Dredd är domare, jury och bödel och ska i filmen stå mellan goda medborgare och kaos. Hursomhelst, klanen gör mer än att sälja droger och det är realistiskt att man vill att klanen ska lägga ner sin kriminella verksamhet, men Dredd och polisstaten bakom honom är lite väl skjutglada. Filmen börjar med att Dredd jagar tre män som i jakten dödar en fotgängare, och där går männen från att vara misstänkta till automatiskt dödsstraff enligt Dredds filosofi. Ni förstår riktningen. Dredd ser inte riktigt ansvar inför rättssystemet och den här filmen kommer kanske göra succé bland omdömeslösa poliser, men också bygga på fördomar om poliser över lag.

Dredds partner är den synska unga polisaspiranten Anderson. På grund av sin mentala superkrafter kan hon inte ha hjälm likt Dredd. Tillsammans jagar de Ma-Ma klanen i slummen och det är mycket skjutande. Det finns en ganska mörk humor mellan Dredd och Anderson, men också i filmen överlag. När framtiden målas upp som dyster blir humorn därefter, men filmen hade tjänat på en mer balanserad stämning. Det positiva är alla funderingar man får kring sociala trender i samhället när man ser filmen, vilket också var komediböckerna från 70-talets mening. Den kritiken av samhällssystem (kapitalism, marknadsekonomi) som är lite underliggande i filmen fanns också i”Total Recall” och det kommer alltid finnas en plats för filmer där man ska förutspå en dyster framtid. Däremot är “Dredd” inte långt ifrån en B-rulle och vare sig handling eller dialog är speciellt underhållande.

kingsizemagazine.sePress