Record Union vill införa speciell tag och skriver öppet brev till streamingjättarna.

I en föränderlig musikbransch har streamingtjänsternas intåg tvingat såväl artister som bolag att anpassa sig. Att hålla sig independent – det vill säga att distribuera sin musik självständigt, fri från majorbolag – har blivit allt mer populärt och framgångsrikt. Trots det gick knappt 20 procent av de globala intäkterna från streaming till independentartister och resterande 80 procent till artister signade till de tre majorbolagen, under 2018. Detta enligt musicbusinessworldwide.com.

I en ny studie gjord av Record Union visar det sig också att 69 procent av independentartister tycker att dagens playlistkultur gynnar mainstreammusik framför independentartister och 34 procent oroar sig över att behöva anpassa sig till mängden för att lyckas.

– För att det musikaliska uttrycket ska kunna utvecklas på bästa möjliga sätt krävs att rådande musikklimat konstant utmanas. Vår uppfattning är att detta görs bäst av independentartister, vars kreativa frihet inte inskränks av majorbolagens avkastningskrav och jakt på ”hits”. De kan istället fokusera på sin inre kreativa vision och svarar oftast mot sig själva, säger Johan Svanberg, VD på Record Union.

I studien där över över tusen independentartister svarat säger 74 procent att det är viktigt för deras karriär att deras musik kommer med på Spotifys spellistor men enbart 22 procent säger att det är viktigt för karriären att bli signad av ett majorbolag.

– Det faktum att artister idag värderar playlistfeatures mer än att bli backade av ett stort skivbolag säger en del om hur maktbalansen i musikindustrin har skiftat och hur Spotify och de andra streamingtjänsterna har blivit vår tids gatekeepers för independentartister, säger Johan Svanberg.

Med bakgrund av studien skriver nu Record Union ett öppet brev till de största streamingtjänsterna för att uppmärksamma independentartisters vardag i streamingeran, och lyfta potentiella effekter på mångfalden i musiken.

– Vi publicerar nu ett öppet brev till Amazon, Apple, Spotify och YouTube där vi ber dem att erkänna independentmusik genom att integrera en tag för independent-material i sina plattformar. Om inte streamingjättarna tar sitt ansvar och skapar bättre förutsättningar för independentartister att bryta igenom med sin musik kan det få negativa konsekvenser för framtidens musikklimat.

Läs även Johan Svanbergs debattartikel kring ämnet HÄR.

Resultatet från Record Unions rapport finns presenterat i “The independent report 2018” och på independenttag.com kan musikskapare och konsumenter läsa och signera det öppna brevet mellan den 27:e november och 11:e december 2018.