5e81bb9b7f80ce30463cf002
5e78b0917f33f434794a1c02
Ametist-Azordegan-Dramaten-Sören-Vilks-LS
Ametist uppmärksammar köpta streams i debattartikel


“En uppmaning till branschen”.

 

 

Musikjournalisten, dj:n och radio-profilen Ametist Azordegan har i en ny debattartikel tagit upp ett ämne som blivit allt mer omtalat på senare tid – nämligen artister som köper fejkade streams. I texten, som publicerats på organisationen Din Musikbusiness Instagram-konto, börjar hon med orden:

 

“2020 blir året då IFPI och Spotify till slut måste adressera och åtgärda den enorma mängden köpta fake streamingsiffror (via sajter/bots, tar 3 minuter att köpa miljoner streams). Miljoner fake och köpta streams som de respektive delar ut plaques på och som utgör deras topplistor. Det har blivit så vanligt med köpta streams att läget inte är hållbart längre.”

 

Hon förklarar också vad som blir ett av de största problemen när köpta streams, även kallade “anabola-streams”, blir kutym och vem som bär ansvar att sätta stopp för det.

 

“@IFPISverige är högst ansvarig som skivbolagens branschorganisation som räknar på svensk musiks streaming och belönar höga siffror med plaques. Siffror som påverkar musikpriser och musikbranschens ekonomi, vilka pengarna går till. Just nu rinner det tex royalties till vad man kan se som skurkar. Och det är pengar som tas från de ärliga eftersom Spotifys utbetalnings-system är pro-rata och handlar enkelt sagt om att pengarna fördelas procentuellt från EN pott till alla.”

 

Värt att påpeka är att detta fenomen inte verkar vara kopplat till någon specifik genre och heller inte till independent respektive major-signade artister. Ametist skriver utförligare i en rad stories att det framförallt handlar om artisterna som har mest pengar.

 

Läs hela debattartikeln nedan.

 

Visa det här inlägget på Instagram

2020 blir året då IFPI och Spotify till slut måste adressera och åtgärda den enorma mängden köpta fake streamingsiffror (via sajter/bots, tar 3 minuter att köpa miljoner streams). Miljoner fake och köpta streams som de respektive delar ut plaques på och som utgör deras topplistor. Det har blivit så vanligt med köpta streams att läget inte är hållbart längre. Tips till journalister: Testa lägg upp en låt och köp streams. Fråga dessa två aktörer sedan vad de tänkt göra åt det och hur de ser på autenticitet och trovärdighet i deras plaques, statistik och topplistor, och vg redovisning till investerare. Till skillnad mot Youtube har tex Spotify ännu inte åtgärdat köpta streams. @IFPISverige är högst ansvarig som skivbolagens branschorganisation som räknar på svensk musiks streaming och belönar höga siffror med plaques. Siffror som påverkar musikpriser och musikbranschens ekonomi, vilka pengarna går till. Just nu rinner det tex royalties till vad man kan se som skurkar. Och det är pengar som tas från de ärliga eftersom Spotifys utbetalnings-system är pro-rata och handlar enkelt sagt om att pengarna fördelas procentuellt från EN pott till alla. Alla har vetat länge. Nu räcker det, för nu vet sakta även publiken. Skillnaden: det öppna samtalet, och den har BÖRJAT, inom alla genrer. Anabola-streams kallas det. Det här måste adresseras av IFPI och Spotify nu för det är en oärlighet som går ut över ärligt hårt arbetande artister och låtskrivare som nu börjar höja rösten. 
Eller ska alla börja köpa streams? Och vad betyder då plaquesen och topplistorna, att artister/bolag hade råd att fuskköpa sig läget? Ohållbart detta. Tills vidare: journalister och musikpriser måste, MÅSTE, sluta referera till streamingsiffror. Dela gärna för att det öppna samtalet ska pågå. – @swedishjuice

Ett inlägg delat av Din Musikbusiness (@dinmusikbusiness)

 

 

Foto: Sören Vilks

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL