5d765bf301aeb723ba639f12
https://ad.doubleclick.net/ddm/ad/N1174009.3234460KINGSIZEMAGSE/B23238695.256119820;sz=1000x240
andre3000_tretorn-S
Tretorn och André 3000 firar 50 år för “Nylite White Canvas” – svenskar bidrar med kreativ ny design


 

 

I våras kom nyheten att André 3000 från Outkast blir skotillverkaren Tretorns kreativt ansvarige framöver. När Tretorns klassiska modell “Nylite” nu firar 50 år i höst, anlitas femtio kreatörer runtom i världen får ta fram varsitt par specialdesignade skor. Dessa kommer att visas upp på ComplexCon i Los Angeles 4-5:e november och svenske artisten Mwuana är en av de utvalda kreatörerna som representerar på plats. Övriga sex par kommer att visas upp, för första gången, på Aplaces butik på Norrlandsgatan 11 i samband med skons 50-årsfest den 5:e oktober. Skorna kommer sedan finnas för allmän beskådan hos Aplace under ett par veckor. De kreatörer som engagerats i det svenska initiativet är Mwuana, Sammy & Johnny Bennett, Third Culture Kids samt en rad kreatörer som Amandah Andersson, Tomas Gradzki, , Ollio och Lisa Borg.

 

Nylite lanserades initialt som en tennissko och bars bland annat av Björn Borg under Wimbledon 1976. Björn Borgs kändisskap, på och utanför banan, gjorde att skon blev en klassiker som kontinuerligt funnits med i stilguider och var mans garderob. Sneakern har under årens lopp konstant utvecklas med nya attribut och tekniska detaljer.

 

“Nylite är en perfekt vit canvas för kreatörer. Därför känns det otroligt spännande att se vad André 3000 tillsammans med de 50 kreatörerna kan skapa för kreativa uttryck. Givet Tretorns svenska rötter känns det såklart lite extra kul att Mwuana är en av utvalda kreatörerna!” – säger Fredrik Ekström, Europeisk Marketing Managerpå Tretorn.

 

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL