Två ikoniska skandinaviska varumärken, Eton och Tretorn, presenterar nu sitt första designsamarebte i form av en gemensam off-court kollektion. En tennisinpirerad kapselkollektion där sportigt möter skräddat.
Inspirationen är hämtad från just klassiskt tennismode, men även amerikansk college-estetik och modern skrädderi. På så sätt möts sportig streetwear och avslappnad preppystil i en modern tolkning av det klassiska sportmodet med en urban känsla.
– Kollektionen är något helt nytt för oss på Eton – vår första full-look kollektion. Den är inspirerad av en vintage tennisestetik som blandar våra varumärkes signaturdesign, hantverk och arv. Den är både mångsidig, modern och en fantastisk mix av skräddarsydda plagg med en sportig touch,
säger Mija Bladmo, Assortment Director på Eton.
Kollektionen består av klassiska randiga skjortor, stickad collegekofta och slipover samt dressade chinos och shorts. Lägg därtill en uppdaterad Nylite-sneaker i mocka, som kommer med utbytbara färgade snören för att komplettera looken.
– Tretorn var pionjärer inom sportskor redan på 1900-talet, och vår Nylite-sneaker blev snabbt en ikon inom tennisvärlden. I samarbetet med Eton har vi uppdaterat den klassiska modellen med moderna och lekfulla detaljer för en mer personlig stil. Det här är vår klassiker Nylite designad för en ny generation, tillägger Carl-Henrik Hallén, designchef på Tretorn.
Kampanjbilderna är tagna av fotografen James Harvey Kelly – känd för sina verklighetsnära, reportageliknande modefoton – och fångar en skandinavisk sportighet med ny attityd.
Eton x Tretorn lanseras den 7 maj, exklusivt i utvalda Eton-butiker samt på etonshirts.com och tretorn.com.
Se bilder nedan!







Foto: James Harvey Kelly