Med syftet att demokratisera kreativitet och musikproduktion.

Under torsdagen arrangerade den svenska möbeljätten IKEA sin första digitala festival, IKEA Festival. I samband med sändningar världen över under hela dygnet, med artister som Kaytranada och Masego, avslöjade IKEA även att företagen inleder samarbete med Swedish House Mafia. Ambitionen är att göra musikskapande tillgängligt för fler, med en kollektion som ska förenkla att producera, spela och lyssna på musik hemma. James Futcher, Creative Leader på IKEA of Sweden, berättar om bakgrunden till samarbetet vid lanseringen:

– Vi vill utforska hur vi på IKEA tillsammans med Swedish House Mafia skulle kunna göra vardagen enklare för alla dem som lyssnar på och skapar musik. Denna kollektion är tänkt att göra det möjligt för människor att skapa den perfekta hemmastudion – och det till ett överkomligt pris.

Swedish House Mafia kommenterar också det kommande samarbetet:

– Såväl vi som IKEA ville ta ett kliv ut ur vår komfortzon och skapa något nytt och fräscht tillsammans: Ett samarbete mellan musikskapare och experter på livet hemma. För oss var det viktigt att samarbeta med någon som delar vår vision om att göra det möjligt för alla att skapa musik hemma. Som kreatörer och producenter förstår vi också vikten av en hemmastudio samt de behov och utmaningar som många framtida artister och kreatörer möter just där hemma.

Kollektionen. som IKEA tar fram med Swedish House Mafia, är tänkt att lanseras i september 2022.