62ecc92f37b61a70cf0bee62
62d7e7e97b2718d296030a52
Hur man skriver ett personligt brev för ett oannonserat jobb


 

Är du intresserad av att jobba hos ett företag som inte har annonserat några lediga tjänster?

 

Då kan du skicka in en intresseanmälan. Det räknas med att ungefär 70% av alla jobb tillsätts på andra sätt än via annonsering – till exempel kan det handla om nätverk eller direkt kontakt med företaget. När du skickar in en intresseanmälan är det viktigt att inkludera all nödvändig information och det kan vara bra att kolla in olika mallar på personliga brev innan du skickar in din ansökan. Nedan har vi samlat våra bäst tips för hur du skriver att personligt brev som sticker ut från mängden.

 

Vad är en intresseanmälan?

 

När du skickar in en intresseanmälan innebär det helt enkelt att du ansöker om ett jobb som inte är annonserat. Du kommer inte hitta dessa jobb publicerade på jobbsidor, företagshemsidor eller i andra anställningsannonser. Vanligtvis får man tillgång till oannonserade jobb genom att nätverka med anställda eller andra interna kopplingar inom organisationen. Dessutom kan det hända att oannonserade tjänster ännu inte finns tillgängliga, men som företaget fortfarande kan ha behov av inom den närmsta framtiden.

 

Börja med en stark inledning

 

Börja med att presentera dig själv kortfattat och förklara varför du vill jobba på just det företaget. Till exempel kan det handla om varför just det här företaget är spännande för dig och vad du har att erbjuda. Har du tidigare erfarenhet inom samma industri kan du till exempel börja ditt personliga brev med: “Jag är en erfaren säljare med mer än 15 års erfarenhet som letar efter en möjlighet att tillämpa mina kunskaper på nya sätt, och jag ser fram emot att ta med min expertis och entusiasm till ert växande företag .” Har du ingen tidigare erfarenhet inom samma industri kan du utveckla mer om varför du är intresserad av att jobba inom denna bransch och vilka mål du har för framtiden.

 

 

Gör din research innan du skickar in din intresseanmälan

 

Innan du kontaktar en potentiell arbetsgivare, bör du ta reda på mer information om företaget och dess bransch. Det finns vanligtvis en hel del information på nätet som förklarar i detalj vad företaget gör och vad de har för affärsmål. Utöver detta bör du även ta reda på vem i företaget som ansvarar för anställningsprocessen. Om det inte är lättillgängligt bör några minuters googling eller sökning på LinkedIn hjälpa dig. På så vis visar du att du gjort din research och har ansträngt dig för att nå fram till rätt person.

 

Skapa ett personligt brev som speglar företagets värderingar

 

När du skriver ditt personliga brev, bör du fokusera på egenskaper som speglar vad företaget förväntar sig av sina anställda. Söker du ett jobb på en traditionell firma, bör ditt personliga brev vara mer formellt än om du ansöker en tjänst hos ett nylanserat tech-företag. Det är ett subtilt sätt att visa den som läser att du har gjort din research och att du förstår vad de letar efter.

 

Avsluta på ett positivt sätt

 

Avsluta ditt personliga brev på ett positivt sätt genom att visa självförtroende och beskriv hur gärna du vill arbeta på företaget. Sammanfatta det viktigaste och uppmana till kontakt. Berätta gärna att du tänker höra av dig. Får du inte svar på din ansökan efter en en vecka, kan du även ringa eller mejla företagets för att se om de har övervägt din ansökan. Letar de inte efter en ny kandidat just nu, kan du alltid bevaka företagets hemsida för nya öppningar. Om en sådan dyker upp kanske du redan har en fördel eftersom anställningschefen känner igen din ansökan.

 

Foto: Pexels/cottonbro

 



Publicerat:
Redaktionen

Relaterat


NULL