De som jobbat med management eller rentav är artister själva vet att det inte är helt enkelt att ha koll på alla plattformar. Nu gör Amuse det enklare att åtminstone hålla koll på sin närvaro på YouTube, då man idag presenterar en integration med YouTubes Official Artist Channel (OAC), som samlar både följare och innehåll från olika delar av plattformen.

I februari rullas integrationen ut till användare av Amuses Boost och Pro-abonnemang, synlig som ett alternativ på artistens profil via webbappen. Den undersöker automatiskt om artistens metadata och innehåll möter YouTubes kriterier. Om så är fallet genereras en förfrågan direkt till YouTube, med all information som behövs för att sätta upp en kanal. 

– Som DIY- och independent-artist får man ofta lägga väldigt mycket tid på admin, tid som man antagligen hellre hade lagt på att göra musik. YouTube är en central mötesplats för artister och fans, och utöver att samla olika typer av innehåll under en kanal ger en Official Artist Channel även tillgång till statistik och andra tjänster som gör det lättare att utveckla sin artistkarriär, säger Erik Ljungqvist, Chief Product Officer på Amuse.

En Official Artist Channel ger tillgång till följande features:

  • Official Artist Channel (OAC): Den enda kanalen för all musik och video – en hopslagning av följare på artisters existerande ämnes-, YouTube- och Vevo-kanaler.
  • Accreditation: Verifierat artistkonto 
  • Analytics for Artists: Statistik och insikter från innehåll, följare och fans.
  • Merch connection: Möjlighet att koppla en butik, t.ex. Shopify, till sin OAC. 
  • Ticketing connection: Möjlighet att koppla biljettförsäljning till sin OAC.

Foto: Pressbild/Amuse