Amuse och Fryshuset inleder ett nytt partnerskap med syftet att främja musikutveckling bland unga och bidra med kunskap kring hur man bygger en hållbar karriär som independentartist.

Som en del av samarbetet blir Amuse officiell distributionspartner till Fryshuset och går även in med finansiellt stöd. Målet med den gemensamma satsningen är att skapa möjligheter för unga att utvecklas inom sitt musikskapande, utbilda kring musikbranschens villkor och möjligheter samt hur man kan bygga en hållbar karriär som independent-artist.

– Genom samarbetet med Fryshuset vill vi inte bara erbjuda verktyg för att hjälpa unga att navigera i den moderna musikindustrin, utan även inspirera dem att tro på sin potential och värna om sitt värde som kreatörer. Det finns inte en enda väg till framgång i musikbranschen och vi vill lyfta att independent inte nödvändigtvis innebär att man gör allt på egen hand. Det går att bygga en hållbar karriär på sina egna villkor, med kontroll över sin musik och sina rättigheter, och vi hoppas kunna bidra till Fryshusets artister med tips och råd på vägen, säger Sofia Green, Director of Communications, Amuse. 

Musikdistributionsbolaget Amuse har etablerat sig som ett starkt alternativ till traditionella skivbolag, med målet att ge artister av alla storlekar – från DIY-talanger till globala stjärnor – verktygen att bygga sina karriärer på egna villkor. Genom Amuse kan vem som helst distribuera sin musik till streamingplattformar, administrera sin musikkatalog och få tillgång till sina royaltyintäkter. Bolaget erbjuder även ett flexibelt utbud av kompletterande tjänster som stöttar bolaget independentartister som bland annat innefattar Y4ska, Deki Alem och Yasin.

– Vi är otroligt glada över att Amuse går in som partner till Fryshuset Musik. Deras långa internationella erfarenhet och independentfokus gör dem till en värdefull resurs för våra ungdomar. Tillsammans kan vi erbjuda kunskap, inspiration och konkreta verktyg för att stötta dem att ta kontroll över sitt skapande och sin framtid i musikbranschen, säger Per Hartwig, verksamhetsansvarig Fryshuset Musik. 

Fryshuset Musik är en plattform för alla unga musiker oavsett nivå och ambition. Verksamheten täcker in alla musikstilar och fokuserar på att skapa möjligheter för unga att växa genom musiken. Fryshuset Musik gör insatser och projekt för alla unga – oavsett om du är ung artist och satsar på en karriär inom musikbranschen eller om du är nyfiken och vill prova på musikaktiviteter. Verksamheten erbjuder professionella replokaler och inspelningsstudios, kurser i musikproduktion och låtskrivning, musikalisk utveckling för unga artister och musiker och driver en mängd olika projekt tillsammans med aktörer från musikbranschen för att stärka unga. Särskilt fokus ligger på underrepresenterade målgrupper inom musikbranschen och musikaktiviteter, som tjejer, ickebinära och unga som lever i utanförskap. 

Foto: Magda Walter