"Nu tar staden ett grepp för att det ska bli en kulturplats, långsiktigt"

När Stockholms stad inledde rivningar av delar av industriområdet Snösätra 2020 uppstod högljudda protester från engagerade. Men nu ska kulturlivet kring platsen bevaras av samma aktör. I ett reportage av Dagens Nyheter berättar kultur- och stadsmiljöborgarrådet Jonas Naddebo (C) att Stockholms stad nu gjort en satsning på 2,3 miljoner kronor för att möjliggöra pop-up Kulturplats Snösätra.

“Tidigare har det varit ett område där kraften har kommit underifrån. Nu tar staden ett grepp för att det ska bli en kulturplats, långsiktigt”, säger Naddebo till tidningen.

Enligt DN har mark sanerats, asfalt lagts, belysning satts upp och fallfärdiga väggar renoverats. Att man nu kommer kunna arrangera kulturaktiviteter är tack vare att staden ansökt om ett tillfälligt bygglov, som tidigare förhindrats av att ytorna är planlagda som upplagsområde. Nu har 20 olika aktörer fått stöd för olika former av kulturaktiviteter i Snösätra.

“Ruffigheten som finns här måste bevaras. Precis som det står i tjänstemannautlåtandet så ska vi ta ansvar och säkra tillgängligheten, men inte ta bort charmen. Jag har velat hålla nere infrastrukturförändringarna till ett minimum och istället ge mer resurser till konsten och kulturen”, fortsätter Naddebo.

Pop up-kulturplats i Snösätra pågår mellan 26 maj-6 juni och inleds med den välkända streetart-festivalen SpringBeast. Över 70 internationella och lokala graffiti-, mural- och gatukonstnärer kommer fylla väggarna på det 3000 kvm stora området med ny konst i vad som kommit att kallas “Europas största lagliga graffitiutställning”. Bland målarna finns kända svenska och internationella stornamn som Hop Louie (Sverige), Ollio (Sverige), Stfi (Chile), Roid (UK) och Mind (Italien).

Foto: Pressbild