Spotify har sedan 2017 drivit Equalizer Project i de nordiska länderna, ett initiativ som syftar till att stötta kvinnliga och icke-binära musikskapare genom bland annat nätverksträffar och studiosessioner för producenter. Syftet är att lyfta kvinnor i rollen som låtskrivare och producenter. Spotify beskriver läget:

“Bakom de 50 mest spelade låtarna på Spotify i Sverige 2019 var endast 4,1%* av producenterna kvinnor, och av låtskrivarna var endast 20% kvinnor. Statistiken visar att männen är i klar majoritet bakom de mest streamade låtarna, trots en markant ökning av kvinnliga producenter och låtskrivare från 2018 då endast 0,8% av producenterna och 10% av låtskrivarna var kvinnor.”

Till 2020 fanns planer på flera aktiveringar runt projektet men har fått lov att ställas in på grund av pandemin och restriktioner. Nu meddelar Spotify att årets program helt virtuellt för att fortsätta ge musikskapare kunskap och inspiration, däribland genom videos som lär ut musikproduktion och ett digitalt inspirationssamtal med brittiska hitmakaren Charli XCX. Tidigare i veckan släpptes en serie av video tutorials på spotify.com/equalizer där några av Sveriges mest framstående producenter guidar tittaren genom olika moment inom musikproduktion. VAZ visar hur de skapar sitt unika sound och beats. Systrarna VAZ säger i ett pressutskick:

– Vi vill inspirera till nya sätt att arbeta kreativt i studion. Genom att blanda lekfulla metoder med en mix av tekniker så kan vi driva arbetsflödet och kreativiteten i oväntade riktningar. Det är ett bra sätt att boosta idéer och hitta nya sound när en som oss, arbetar över genrer och stilar.

Jenny Hermanson, nordisk VD på Spotify, säger vidare:

– Det känns viktigare än någonsin att fortsätta arbetet med Equalizer när året har medfört så omfattande utmaningar för hela musikbranschen. Trots att statistiken visar på ett litet steg i rätt riktning, med fler kvinnor representerade som låtskrivare och producenter bakom de mest spelade låtarna, är jämställdheten en fråga som ständigt behöver lyftas. Vi är glada att ha med oss några av Sveriges främsta producenter för att fortsätta att inspirera fler musikskapare. En positiv sak med årets upplägg är att vi har möjlighet att nå ut till fler än vad vi skulle ha gjort med endast fysiska event.

Foto: Spotify