Den populära dejtingsplattformen Tinder lanserar i dagarna ett initiativ för att stötta förstagångsväljare i Sverige inför riksdagsvalet. Genom att ingå ett partnerskap med Fryshuset och Run for Office ska Tinder uppmärksamma organisationernas initiativ VioValet på plattformen.

– Över 430 000 svenskar röstar för första gången i det kommande valet. Genom att samarbeta med Tinder kan vi nå ut till en stor del av denna målgrupp genom en plattform som de redan använder, säger Sarah Dolah, projektledare på Fryshuset.

Från och med 25:e augusti kommer medlemmar i Sverige i åldrarna 18-25 att få upp ett “Swipe Card” i appen. När medlemmarna likear detta kort hänvisas de i sin tur vidare till VioValets plattform där de kan ta del av utbildningsmaterial och opartisk information inför riksdagsvalet – för att lättare göra ett väl genomtänkt beslut inför valdagen.

– Att ta vara på ungas samhällsengagemang är en av grundstenarna för en positiv utveckling av vår demokrati. Vi är mycket glada över samarbetet med Tinder och ser att det kommer att hjälpa oss att nå ut till unga vuxna. VioValet är en plattform som är skapad av unga och för unga, för att förenkla att ta del av samhällsnyttig information, säger Tamar Khatchadourian, projektledare på Run for Office.

I samband med lanseringen lyfter VioValet fram följande uppgifter:

* Det uppskattas vara 430 000 förstagångsväljare i riksdagsvalet i Sverige i år (enligt SCB).

* Enligt en ny undersökning från Tinder känner majoriteten (58 %) av denna generation sig för dåligt informerade om det kommande valet för att ta ett beslut.

* (55 %) menar att det är svårt att hitta neutral och opartisk information inför årets val.
* Undersökningen visar även att det är främst kvinnor 18-25 som känner avsaknad av opartisk information för att kunna ta ett beslut inför valet 2022.

* Tinder är en plattform som når ut till många av dessa, fler än hälften av Tinders medlemmar är mellan 18-25 år.