Om vi bortser från några DJ-gig och ett rätt kort set på DITC-konserten 2005 så är det hela sexton år sedan Lord Finesse gjorde en stor konsert i Stockholm. Man kan tycka att det borde få folk att vallfärda till Fasching för att se denna hiphoplegend av rang men det ska visa sig att publiksiffran knappt sträcker sig över 200. Dock är vi 200 som tagit oss dit så laddade inför kvällen att när Percee P kliver ut på scenen och kör över allt och alla med en sinnessjuk uppvisning i emceeing står ingen still.

Med låtar som “Puttin’ Heads To Bed”, “2 Brothers From The Gutter” och “Put it on the line” så missar Bronxrapparen inte en stavelse. Vi får t.o.m höra klassiska ”Lung Collapsing Lyrics” och ”Now They Wanna See Me”, kombinerat med flera tungtvistande a capellas och en personlig stund där överstolta pappan Percee P spelar upp ett raspigt ljudklipp från sin mobil, där hans barn rappar. Framtiden, som han sa. Om barnen blir “rhyme inspectors” som pappan återstår att se, men de har mycket att leva upp till.

När DJ Precision från legendariska X-Ecutioners väl introducerar ”The Funky Technician” går det som en ilning genom publiken och Lord Finesse öppnar upp direkt med ”Bad Mutha” från klassiska debutplattan. Finesse verkar så hungrig, tappar inte ett ord och rör sig som en slugger över scenen med total mic control. Vi bjuds på medleyn från alla tre albumen varvat med soundtracklåtar och DITC-klassiker som ”Day One” och den fina Big L-hyllningen ”Tribute”. Att Finesse är en sjukt vass DJ blir vi varse om när han tillsammans med DJ Precision back 2 back-slaktar upp ”Rock The Bells”, komplett med body tricks.

I kvällens grand finale bjuds Percee P återigen upp på scenen för att tillsammans med Finesse framföra duetten ”Kicking Flavor With My Man” innan de avslutar kvällen i rapduellen ” Rematch In The Patterson Projects”. Lord Finesse visar varför han har legendstatus och trots att man hade önskat ett slutsålt Fasching så var det inget som hindrade de två herrarna. Vi som var där fick uppleva en riktig rapshow. En magisk julklapp.

När: 21/12 2014
Bästa låt: “Hip 2 Da Game” som skapade allsång
Det minns vi: Det blir känslomässigt när Lord Finesse kör hyllningen till Big L.