Efter att A$AP Rocky blivit delägare i Klarna har nu hans stora kampanj för ett mer klimatsmart, hållbart och medvetet mode startat under parollen: “Drop your lockdown look. Get smoooth again.” I samband med kampanjen presenterar Klarna också en internationell modeundersökning som genomförts i kölvattnet av pandemin, där 15 930 personer deltagit världen över, varav 1025 i Sverige.

Så vad var då svenskarnas “lockdown look”? Undersökningen visar att av alla medverkande länder i världen är just Sverige det land som myst mest av alla i mjukisbyxor. Dessutom säger fyra av tio svenskar att mjukiskläderna blev det viktigaste plagget under pandemin, vilket är mer än dubbelt så stor andel som snittet i världen. Å andra sidan har resten av världen ett betydligt varmare klimat än Sverige, så det kanske man ska tänka på innan man blir för mallig. Och vi svenskar älskar ju att kura ihop oss i soffan när man temperaturen är lägre än 20 grader. Eller som Emilia de Poret, Klarnas Fashion Director, uttrycker det:

– I en tid när världen och tillvaron varit osäker har vi velat klä oss tryggt och skönt. Det är som om vi velat svepa in hela oss i en mjuk, trygg, vänlig kashmirtröja.

Hon menar också att vårt nya arbetsliv spelat in i valet av kläder.

– Det är inte härligt att jobba hemma i en åtsittande kavaj eller att sitta i en sidenblus som blir skrynklig. Vi vill ha mjuka, snygga, funktionella plagg. Många nya modeföretag som satsat enbart på snyggt loungewear har gjort succé under pandemin, säger Emilia de Poret.

Modeplaggen som blev svenskarnas favoriter under pandemin:
1. Mjukiskläder – Män 38% Kvinnor 50%
2. Sportkläder – Mån 24% Kvinnor 23%
3. Jeans – Män 26% Kvinnor 17%
4. Underkläder – Män 22% Kvinnor 17%
5. Utomhuskläder – Män 17% Kvinnor 20%

Ja, våra nya vanor har också gjort oss mer kräsna när det kommer till vad vi har på oss på jobbet. Enligt samma undersökning kommer nästan 6 av 10 svenskar att vilja ändra sin stil när de går tillbaka till arbetet, och var tredje svensk kommer att välja ett mer bekvämt businessmode efter pandemin. Efter att ha jobbat ett år i mysiga joggingbrallor, ställer vi alltså helt nya krav på funktionalitet och komfort på vår businessoutfit.

Businessplaggen som trendar i Sverige:
1. Linnebyxor, +1100%
2. Skjortor, +44%
3. Blusar, +28%
4. Slipsar +17%
5. Blazern +3%

Utöver ett bekvämt mode tyder mycket på att det också blir en färgglad sommar. Vilket man självklart kan förstå, efter månader i gråa mjukisdressar som samlat på sig både yoghurt- och kaffefläckar. Blåbärsyoghurt och kaffe har ju visserligen också en färg, men det svenskarna söker är snarare nyanser som knallrosa och aquamarinblått. Vad gäller val av plagg visar undersökningen tydligt att framförallt kvinnor längtar efter romantiska linneklänningar, spets och blommigt, i kombination med ränder, abstrakta mönster och handarbetat mode. Men även baggy byxor och västar står faktiskt högt på inköpslistan.

– Resultatet är väldigt tydligt. Vi vill ha färger, glada färger. Vi börjar hitta tillbaka till glädjen, ser ljuset i tunneln efter pandemin. Börjar bli lyckliga igen, hittar framtidstron och vill drömma. Vi blir glada av en chockrosa klänning, säger Emilia de Poret.

Det tror svensken blir sommarens stora modetrend:
Färgglada kläder 33%
Handarbetat mode 16%
Vida byxor 16%
Västar 13%
Minikorta kjolar 11%

Överst på svenskarnas modeshoppinglista just nu:
Lätta sommarkläder 25%
Skor 24%
Jeans & skjorta 21%
Sportkläder 17%
Underkläder 17%

Vill du veta vad A$AP Rocky har att säga om sina modepreferenser och vad han absolut inte kan leva utan? Läs mer här!

Foto: Klarna