Och trenderna kring hållbart mode.

Efter att A$AP Rocky blivit delägare i Klarna har nu hans stora kampanj för ett mer klimatsmart, hållbart och medvetet mode startat under parollen: “Drop your lockdown look. Get smoooth again.” I samband med kampanjen presenterar Klarna också en internationell modeundersökning som genomförts i kölvattnet av pandemin, där 15 930 personer deltagit världen över, varav 1025 i Sverige.

Utöver att visa på vad svenskar klätt sig i under pandemin och vad vi längtar efter framöver, kan man också se några tydliga trender inom hållbart mode. För även om politikerna fortfarande har svårt att lyssna på Greta Thunberg, verkar hon i alla fall ha gjort ett intryck på svenskar i allmänhet. Nästan 7 av 10 av svenskarna i Klarnas stora modeundersökning säger att de under det senaste året valt att handla hållbart.

Dessutom säger en överväldigande majoritet, nästan 8 av 10 svenskar, att de ska fortsätta handla hållbart mode även efter pandemin. Klarnas Fashion Director, Emilia de Poret, analyserar resultatet:

– Under pandemin har många hittat tillbaka till sina garderober. Vi har inventerat, rensat ut och blivit förälskade i gamla plagg på nytt. Vi har helt enkelt ”shoppat” i våra egna garderober.

Och utvecklingen har kanske minst lika mycket med pandemin att göra som med Greta Thunberg. När många till stora delar spenderat betydligt mer tid i hemmet har vi också haft tid och möjlighet att gå igenom våra garderober. Något som också klädföretag plockat upp.

– Vi ser mer av konceptet garderobsutmaningar på nätet som handlar om att aktivera plaggen du redan har i garderoben. Eller utmaningar som att endast köpa ett plagg i månaden. Det är något av en rörelse som helt klart är här för att stanna, säger Emilia de Poret och fortsätter:

– Mer tid i vårt hem har medfört att vi har kunnat tänka efter och ifrågasätta vår egen konsumtion. Vi har haft mer tid att analysera helt enkelt. Många har överfulla garderober, undersökningar visar att 7 av 10 svenskar använder bara hälften av kläderna i sin garderob. Att faktiskt ställa sig själv frågan ”behöver jag köpa det här plagget” har inte varit mer aktuellt än under pandemin. Män har traditionellt sett varit mer pragmatiska i sina modeinköp. Man har haft sina favoritplagg som man satsat på, medan kvinnor generellt har handlat mer. Men nu märks det att den hållbara modetrenden är här för att stanna. Vi kommer att börja shoppa igen, men smartare och mer medvetet.

Vad kan man då göra mer än att “shoppa i sin garderob”? Ja, ett knep som också blir allt mer populärt är att ta bättre hand om sina kläder och skor. Så sent som i februari fanns till exempel noll sneakerstvättar i Sverige – nu finns de två inom bara några minuters gångavstånd i Stockholm. Den 1 mars öppnade Sneakerstvätten upp på Hornsgatan 156 och bara en månad senare slog Shoedilla upp dörrarna på Bergsundsgatan 12.

Oscar Wallin, en av grundarna av Sneakerstvätten, menar också på att intresset ökat under pandemin. I en tidigare intervju med Nöjesguiden säger han:

“Vi bor som sagt i ett land med rätt risigt väder, och skor slits snabbare här. Därför förstår jag om folk inte pallar ta hand om dem. Jag tror dock att pandemin har gjort att folk är hemma mer och har mer tid att ta hand om sina prylar, så intresset har ökat jättemycket.”

Ett annat effektivt sätt att bidra till en bättre miljö och som också faller inom hållbart mode är att återvinna kläder. Sverige är som bekant redan ett av de bästa länderna i världen på att återvinna sopor och panta burkar, men lika viktigt kan det vara att sortera textilier. För det har vi bland annat Textil Recycling, ett socialt företag som hanterar insamling av kläder, textilier och skor för återanvändning. Detta för att minska den negativa miljöpåverkan genom att sortera textilier så att de inte blir avfall.

Klarnas stora modeundersökning visar:
Köpt färre kläder och köpt från hållbara märken: Män 64%. Kvinnor: 68%.
Kommer fortsätta handla mer hållbart mode efter pandemin: Män 78%. Kvinnor 79%.

Har börjat shoppa mindre: Män 24% Kvinnor: 31%
Har shoppat mer hållbara varumärken: Män 18% Kvinnor 14%
Har börjat återanvända och återvinna: Män 13% Kvinnor: 10%
Har börjat handla mer second hand: Män 9% Kvinnor: 11%
Annan orsak: Män 0,2% Kvinnor 2%

Vill du veta vad A$AP Rocky har återupptäckt i sin egen garderob? Läs mer här!

Foto: Klarna