Den svenska möbeljätten IKEA avslöjar i dag att en global 24-timmarsfestival arrangeras om två veckor, och beskriver den som “en digital världsturné”. Torsdagen den 16 september förvandlar artister, konstnärer, designers, DJs, kockar och många flera sina hem till virtuella scener och öppnar dörren till helt nya upplevelser. Bland de medverkande återfinns bland annat Masego, MØ, Kaytranada, Virgil Abloh, Christer Fuglesang, Paul Svensson och Ilse Crawford. I ett pressutskick beskriver IKEA bakgrunden:

“I en tid då hemmet aldrig varit viktigare, öppnar IKEA dörren och bjuder in till en global festival för ett ännu bättre liv hemma. Under festivalen kommer besökarna kunna följa med till scener hemma hos över 100 personer på fler än 50 marknader. Festivalen är inspirerad av IKEAs vision att skapa en bättre vardag för de många människorna och är gratis och öppen för alla.” 

Festivalens innehåll bygger på vad människor anser vara viktigast kopplat till hemmet; familj, vänner, musik och mat. Erika Intiso, VD för IKEA Marketing and Communication AB, säger vidare:

– Syftet med festivalen är att engagera och föra människor världen över samman för att hylla livet hemma. Genom att öppna dörrar till hem över hela världen vill vi skapa nya upplevelser och inspirera till samtal kring hållbara hem, som alla har råd med. Och precis som på andra festivaler kan besökarna förvänta sig en del överraskningar.

Festivalen äger rum på ikea.com samt i IKEAs varuhus 16 september 2021.

Visa det här inlägget på Instagram

Ett inlägg delat av IKEA (@ikea)