Skjut så många du kan så länge som möjligt.

Polska utvecklarna Destructive Creations sitter på en tidsinställd bomb. Deras kommande isometriska shooter “Hatred” går nämligen enbart ut på att mörda poliser och civila människor. Våldet är kärnan i spelet och i speljournalistiska kretsar är “Hatred” redan ökänt. Spelaren kontrollerar en mördare som hatar mänskligheten och går ut på ett korståg i New York där syftet är att massmörda så många som möjligt, gärna via brutala metoder. Det går till exempel att använda människor som mänskliga sköldar, knivhugga offer flera gånger och skjuta personer genom munnen.

“Hatred” har hittills tagit emot massiv kritik för att spelet uppmuntrar till dödande på ett sätt som inte ens “Grand Theft Auto”-spelen gör. Destructive Creations säger att “Hatred” är en reaktion mot spelestetikens nuvarande trender där spel ska vara likställda med konst och där politisk korrekthet är  något att sträva efter.

Utvecklarnas ambition är att återigen göra spelindustrin till ett rebelliskt medium. Musiken ingår i dark ambient-genren och Destructive Creationc CEO Jarosław Zieliński säger att det finns inte ett uns av humor med i “Hatred”:

“Jag inte vill rättfärdiga någonting. Jag vill att spelaren ska fråga: Varför.”

“Hatred” använder grafikmotorn Unreal Engine 4 men Unreal-logotypen togs bort på utvecklarna Epic Games begäran. Lite senare i vår vet vi om releasen av “Hatred” framkallar ett ramaskri bland spelare över hela världen, eller inte.

Se trailern nedan:
httpv://youtu.be/qV3PhvCf_Jg

“Hatred” släpps till: Microsoft Windows
Utvecklare: Destructive Creations
Utgivare: Destructive Creations
Release: 2: Kvartalet 2015

//Robin Herzog