Många har väntat på filmdebuten och humorduellen mellan Will Ferrell och Zach Galifinakis och nu är den äntligen här. Fans kommer inte bli besvikna.

Filmen utspelar sig i en mindre stad i North Carolina, där den fyrfaldigt återvalde egocentriska politikern Cam Brady (Ferrell) självsäkert suttit på makten. När det är dags för nyval kommer den überfjolliga Marty Huggins (Galifinakis) som tidigare varit chef på den lokala turistbyrån och rör om i grytan. Marty Huggins backas upp av snuskigt rika bröderna Motch (John Lithgow och Dan Akroyd) som vill köpa upp valområdet för att fylla det med billig arbetskraft som senare ska säljas dyrt till Kina. Motch-bröderna har ingen politisk färg, de vill bara bli rikare. Valkampanjerna är fulla av fula tricks och upptåg. En av höjdpunkterna är när Cam Brady förför Huggins fru och filmar det för att senare lägga upp det på nätet.

Har man följt Will Ferrells filmer det senaste decenniet så kan man mönstret vid det här laget. Han spelar egocentriska, skrikande, sexistiska, korkade män som tänker och beter sig riktigt ologiskt MEN riktigt roligt. I “The Campaign” gör han inget undantag och påminner rätt mycket om sin version av George Bush i “Saturday Night Live”. Will Ferrell kan vakna upp mitt i natten och göra den här rollen och han gör det bra. Tillsammans med de senaste årens största och mest hypade komedi-skådis Zach Galifinakis så blir det nästan en överdos i goofiness. Galifinakis karaktär är riktigt vimsig, mesig, pratar läspande och har så lite koll på politik att han blir coachad så till den grad att hela hans familj måste genomgå en förvandling, till och med hundarna byts ut.

Att säga att “The Campaign” tilltalar de redan frälsta är en underdrift. Som vanligt i Ferrells och även i Galifinakis filmer (Baksmällan, Due Date m fl) är handlingen sekundär och fokus ligger på humorn. Till exempel har man skippat politiska färger, politiskt står Brady och Huggins helt enkelt för patriotism, män i uniform och Jesus. I filmen gör man istället humor av är diverse skandaler som både Demokraterna och Republikanerna ställt till med i verkligheten, vilket är ganska kul. Vill man ha en klassisk skratta åt pinsamma grejer-film så är “The Campaign” bra, framförallt med tanke på det skrala utbudet av komedier den här biohösten.  Regissören Jay Roach ligger bakom bland annat “Austin Powers” och “Meet the fockers” och det säger ganska mycket om vilken riktning den här filmen tar. Visserligen finns det seriösa stunder under kampanjens gång, men det är mer upp till oss tittare att tänka djupare om vilken politisk cirkus amerikanerna har jämfört med oss i Sverige. Cirkusen är vardagsmat för Cam Brady och Marty Huggins och blir en underhållande cirkus för oss tittare också.