I samband med att adidas Superstar firar 50 år initierar adidas en kampanj som syftar till att skapa global förändring genom lokala förändringsinitiativ. Därför har adidas i Norden i samarbete med Fryshuset, med stöd av Spotify, gått samman för att på lokal nivå skapa förändring inom musikbranschen.

Nu har adidas i Norden, tillsammans med Fryshuset tagit fram ett program som ska stötta unga kvinnliga och icke-binära aspirerande musikproducenter. Tanken bakom är att programmet genomsyras av gemenskap, systerskap, modet att våga öppna dörrar för varandra och för nya sätt att skapa. Till hjälp kommer erfarna producenter, artister och förebilder från musikbranschen erbjuda vägledninging i att utforska musikskapande och utvecklas inom musikproduktion. I ett pressutskick skriver adidas:

“Problematiken kring den skeva representationen inom musikbranschen är mångbottnad, och genom ett gränsöverskridande samarbete vill adidas skapa förändring och nya förutsättningar för tjejer och icke-binära med ett intresse för musikproduktion.”