Det är ingen tvekan om att Verget varit en av de mest uppskattade producenterna av vita viner de senaste decennierna. Deras Chardonnay-viner räknas till de bästa i världen och man var även en av de första franska producenterna att inkorporera skruvkork 2003. Därför känns det passande att man nu teamat upp med svenska Djuce för en ny produkt.

– Vi är väldigt stolta över att kunna samarbeta med en gigant inom vinhandeln. Det är ett stort steg för oss som varumärke och, på många sätt, manifesterar det våra höga ambitioner med Djuce. Tillsammans med vinmakare som Jean-Marie Guffens kan vi servera fantastiska viner, i nya typer av vinbehållare, och skapa nya typer av vinupplevelser, säger Pontus Lindqvist, chef för vinerna på Djuce.

Det nya svenska premium-vinvarumärket Djuce lanserades i maj 2022 med ambitionen att minska miljöpåverkan från vinindustrin. Tillsammans med ett team av stjärnkrogs-sommelierer har de valt ut toppviner från hela Europa som släpps på burk. På detta sätt minskar man koldioxidutsläppen med 79% jämfört med viner på flaska. Alla viner är veganska, hållbart odlade och innehåller låga halter sulfit.

Djuce x Verget släpps idag den 7 oktober. Varje burk kommer med artwork av amerikansk-svenska fotografen Roy Rossovich. Vinerna säljs via djucewines.com såväl som utvalda vinbarer och återförsäljare i Europa.

Foto: Pressbild/Djuce