62429f791c0bfc1aba6ef852
Beachen kommande år – börja redan nu!


 

 

Många kanske tycker att det är alldeles för tidigt för att börja tänka på strandsäsongen redan nu? Men faktum är att du har mycket att vinna på att börja lägga om kost och träning tidigt för att få de bästa resultaten till nästa sommar.

 

Fördelen med att börja tidigt är att resan mot en snyggare kropp blir både lättare och mer bekväm. Du kommer inte behöva vara lika hungrig och du kommer hinna att få mer synliga resultat av din träning.

 

I den här artikeln kommer du att få tips på hur du på bästa sätt fixar en snygg och stark strandkropp till nästa sommar som du kan vara stolt över! Texten är framtagen i samarbete med träningsexperterna på Tillskottsbibeln.se.

 

 

Hur ska du äta?

Många fitnessgurus där ute i bruset förespråkar just sin favoritdiet. Paleo, keto, periodisk fasta, LCHF, ja listan kan göras väldigt lång. Du ska välja den diet som passar just dig bäst, ställ dig frågor som:

 

  • Vad gillar jag att äta?
  • Hur många gånger per dag känns bäst för mig att äta?

 

Det viktigaste när man väljer vilken diet man vill satsa på är att du faktiskt ska kunna följa den. Väljer man ett sätt att äta bara för att det är trendigt är risken stor att du inte kommer kunna hålla den ett längre tag. Risken att du ger upp blir förstås också högre!

 

Det viktigaste när man vill minska i kroppsfett och gå ner i vikt är att man ligger på ett kaloriunderskott, men hur du skapar det underskottet är helt upp till dig!

 

En annan sak man bör tänka på om man vill få en snyggare kropp är att du äter tillräckligt med protein. Tränar du mycket och äter för liten mängd protein kommer en större del av viktminskningen att bestå av muskler. Det kan i sin tur ge dig ett “slappare” utseende istället för en snygg deffad kropp!

 

En annan positiv sak är att protein mättar mest av alla näringsämnen, så bara av den anledningen borde du försöka få dig så mycket som möjligt.

 

Kosttillskott då? Ja det finns en del olika kosttillskott som kan göra en deff lättare att genomföra, och det kan du läsa mer om här.

 

 

Hur ska du träna?

Här gäller samma princip som för val av diet. Du ska välja ett träningsprogram och en träningsform som passar just dig för det ökar dina chanser att lyckas!

Det man däremot borde fokusera på om man kan är styrketräning. Musklerna är ju något som de allra flesta vill behålla när de går ner i vikt, och då är styrketräning mer eller mindre ett måste. Särskilt om du väljer att ligga på ett lite större kaloriunderskott.

 

Att gå till ett gym är inget måste, det finns många gratis träningsprogram på nätet som du kan använda hemma. Antingen köper du på dig lite hantlar eller så kör du med din egen kroppsvikt.

 

När det gäller konditionsträning så är det inget måste för att gå ner i vikt, men du ska såklart ha med det i ditt träningsprogram om du känner att det känns bra och fungerar för dig.

 

För mycket och intensiv konditionsträning kan däremot göra deffen tuffare, då det kan öka hungern väldigt mycket. Man får testa sig fram.

 

En bra riktlinje är 2-4 styrkepass i veckan och 1-2 konditionspass. Men återigen – det viktigaste är att ligga på ett kaloriunderskott! Fler träningstips hittar ni i vår träningsavdelning.

 

 

Viktigt med sömn

Som säkert de allra flesta vet idag behöver en vuxen människa mellan 7 och 9 timmars sömn per natt för att må bra. Under en viktminskningsfas är sömnen extra viktig. Det har visats i studier att om man sover för lite (ca 5 timmar) så kommer man sannolikt att förlora mer muskler än fett under sin deff. Dessutom så gör för lite sömn att man känner sig hungrigare, vilket såklart är något man inte vill när man vill gå ner i vikt.

 

Så sov ordentligt!

 

 

 

 

Stressa inte

Stress är också en faktor för hur bra en deff går. Stress har en tendens att göra dig hungrigare och det kan vara svårt att behålla fokus på målet om man känner sig väldigt hungrig. Gör vad du kan för att inte stressa helt enkelt.

 

 

Skippa “allt eller inget”-tänk

Det här är viktigt. Många som vill göra en förändring mot en mer vältränad kropp och gå ner i vikt hamnar ofta i ett “allt eller inget”-tänk. Man ska följa en plan slaviskt, och skulle man en dag falla för frestelsen att skippa träningen eller äta den där bullen fast man inte skulle, så är det lätt att ge upp för “det är ingen idé”.

 

Det här sättet att tänka förstör bara. Se till att du kan leva balanserat trots att du vill gå ner i vikt så fort som möjligt. Ta en dag per helg att äta lite av det du vill och vila lite, men låt det inte gå för långt. Ordet här är balans.

 

Om du följer de här råden kommer du att lyckas med din deff och du kan med stolthet spatsera runt på stranden 2022!

 

 

 



Publicerat:
Redaktionen

Relaterat


NULL