Av Stevie Nii-Adu Mensah.

En scen kommer lastad med lagom sena musiker, inga problem. Energin i luften stiger sig ändå på det mest positiva sätt när Dj Pure P tar oss på en soulig resa genom hela USA, några få minuter innan tio på kvällen så intar Dwele scenen följt efter det nyss ihopsatta bandet som han stötte på vid sina många gig-tillfällen i London. Bandet som började det hip-hop-släpiga groovet tillsammans med Dweles högerhand/hypeman J.Tait på rysningsframkallade sång drog igång publiken ordentligt. Frontmannens säregna röst fick i början det packade Fasching att stanna till, lyssna och kolla in en välklädd soulman från Michigan. Låt efter låt revs av i ett naturligt tempo, hela kompositioner fick spelas till sitt slut. Hiten “Im Cheatin” från skivan “Sketches Of A Man” fick ett funkigare och råare sound live än vad vi hör på albumversionen vilket passade perfekt in med den följande låten “What You Gotta Do” från senaste alstret “Greater Than One”, En go-go drypande funkstänkare med halva hjärtat i Washington DC och andra halvan i Detroit och som på studioversionen gästas utav soul-croonern Raheem DeVaughn, men på scen igår gjordes i en briljant tappning av sångpartnern J.Tait. Stundtals så förlorades styrkan i Dweles framförande tyvärr, dels beroende på den nyfunna basisten George from Greece’s överspelande, de tillbakadragna basgångerna man vant sig med blev utbytta mot ett ständigt liggande, mullrande groove som ofta krockade med leadsången.

Höjdpunkterna överskuggade dock det negativa. Monsterlåten “Find A Way” från “Subject” hade publiken i allsång medans Dwele körde en sightseeing trip i Faschings mörka lokaler till folkets uppskattning. Under hans resa i publikhavet så fann han förutom ett passionerat par som fick agera till låten “Obey” från aktuella projektet. Även våran inhemska souldiva Sabina Ddumba fick äran att följa med soulmannen på hans skallgång. Väl uppe på scenen för andra gången bjöd Dwele in Sabina att sjunga refrängen från Funkbandet Maze’s största hit “Joy & Pain” i ett RnB arrangemang. Simpelt sagt så fick Sabina Ddumba hela stället på fall, både Dwele & J. Tait upprepade sig efter. Sabina, Sabina, Sabina… “The Truth” var den perfekta låten som setet följdes upp med. Det som saknades eller överanvändes musikaliskt, togs igen i Dweles mästerliga scenmannaskap.