Det börjar nästan kännas uttjatat att hylla Mwuana. Men det finns egentligen ingen anledning att sluta. Under gårdagskvällen stod han på Dramatens scen och gjorde en egen utsåld spelning (den första av två kvällar) och trampade således upp nya spår i kulturhistorien som första hiphopartist att lyckas med bedriften.

Och redan från start står det klart att just denna föreställning inte är en i mängden. Den är mer ambitiös, personlig och katalogmässigt djup. Mwuana öppnar upp med den känslosamma ”Triller”-juvelen ”Del av mig” från en av balkongerna och framför tillsammans med en sensuell dansös låtar som ”Olika” och ”Tålamod”. Showens uttryck varierar mellan en semi-dramatiserad story, videoklipp från en projektor och bärs upp av gäster, roterande scen, en mängd dansare och ett diskret liveband.

Här spelas låtar som tidigare aldrig hörts live, som utöver öppningslåten även inkluderar mixtapespåren ”Förstå mig” och ”Röstmemo”, samt Petter-hyllningen ”D går bra nu”. Med en låtkatalog som Mwuanas är det verkligen på tiden, och passar dessutom utmärkt in i den öppenhjärtiga displayen av vem Mwuana är som person och artist. En ladies man, förortsgrabb, professionell artist (med allt vad det innebär) och kanske framförallt, människa. En kväll både vi och Mwuana sent kommer glömma.

Bästa låt: Den akustiska versionen av ”Ensam”, dansnumret till ”Ride” och ”Förstå mig”.

Detta minns vi: Den osmakliga reaktionen på ett videoklipp där Mwuana får panik av stress, när vi fortfarande har Avicii-dokumentären i färskt minne. Att han direkt efter framför ”Förstå mig”, gjorde det hela ännu starkare.

Publiken: Lite för många nya ansikten för att uppskatta låtvalen, men utöver ovannämnda exempel respektfull, peppad och något blyg.

//Malkolm Landréus