Lite drygt fem månader och en lika absurd som uppmärksammad häktning senare står A$AP Rocky återigen på en svensk scen. Det hade förstås varit mer kittlande om sommarens spelning faktiskt inte blev av, men… det blev den. Och här är vi nu. Efter att ha bjudit in ”alla från förorterna”, där många ska ha fått köpa biljetter för en krona, blir uppslutningen trots allt bra.

Som support får han tre av landets största rappare och en av de bästa liveartisterna vi har. För även om Dree Low tar sig ut på sin största scen hittills med stort lugn och pondus – och Z.E alltjämt blir bättre på att uppträda live – blir det om något tydligt varför just Jireel är den sista att kliva ut innan huvudpersonen.

När väl A$AP sätter igång gör han det fastkedjad och stående på en mindre fängelsebur fylld av manliga dansare, framför den betydligt större bur som omhägnar scenen i sin helhet. En röst pratar upp ett kort meddelande från Kronobergshäktet efter att en snutt av ”Testing”-juvelen ”Purity” agerat ljudkuliss när scenen blottas. Sen brakar det loss. Intensiva ”Lord Pretty Flacko Jodye 2” följs av ”A$AP Forever” och återkomsten får en mäktig start. Men kort därefter tappar han oss i mindre bra låtval. Och om det var på gränsen till övertydligt förut, blir det definitivt så när en ”väktare” springer ut och gör ett iscensatt gripande inför en kortare paus.

Scengrafiken är snygg, med trippiga förvridningar och effekter som självklart gör sig bäst under låtar som ”L$D”, men också lämnar en bitter eftersmak med kollegan Juice WRLDs bortgång färskt i minnet. En tragedi som A$AP åtminstone kunde ha nämnt, kan jag tycka. Istället lägger han mycket fokus på uppkastade bh:s och orkestrerandet av moshpits, vilket inte höjer konsertupplevelsen. Annat var det på Stadion i somras när precis allt handlade om låtarna. Men mycket som inte har med musik att göra har som bekant hänt sedan dess.

Bästa låt: ”A$AP Forever” och ”L$D” är två av Rockys mest stabila live-låtar, i synnerhet när den senare får utrymme.

Detta minns vi: En spelning som mest kommer fungera som en summering av den absurda saga som A$AP Rocky och Sverige har blivit.

Publiken: Mycket folk och många unga människor. Alltså jätteunga. De levererar alltid i både röstnivå och moshpits. Rihanna skymtades även på plats nära scenen!