Den hajpade comeback-skivan av N.W.A-legenden säljer som smör.

I samband med lanseringen av N.W.A-filmen “Straight Outta Compton” gjorde Dr. Dre som bekant en bejublad återkomst med nytt albumsläpp i form av “Compton: A Soundtrack”. Sedan hans senaste skiva “2001” har det gått hela sexton (!) år och däremellan har Andre Young hunnit bidra till hela sjutton (!) andra albumprojekt (av bl.a Kendrick Lamar, 50 Cent, Eminem, Busta Rhymes, Truth Hurts och The Game). När så skivan äntligen fanns tillgänglig via Aople Music och iTunes har projektet mötts av blandade reaktioner från lyssnare och recensenter. Kritiker menar att Dr Dre till viss del frångått sitt signatur-sound medan andra hävdar att skivan är en progressiv utveckling av det nya sound västkusten visar upp med TDE/Black Hippy som fanbärare.

Försäljningen av “Compton” har varit en framgång då skivan efter en dryg vecka i handeln placerat sig på en 2:a plats på Billboard 200 med drygt 275.000 sålda skivor, endast slagen av country-sångaren Luke Bryan (med 345.000 sålda ex under samma period). Räknar man in streaming till skivförsäljningen så hamnar Dre-skivan på drygt 300.000 sålda exemplar men i den beräkningen ska beaktas att “Compton” endats funnits tillgänglig via Apple Music (och iTunes) och inte via andra streamingplattformar som Spotify och Tidal. Hade skivan funnits via dessa streamingtjänster hade den ackumulerade försäljningssiffran troligen varit än högre.

“Compton” är även den tredje bäst säljande hiphop/rap-albumet i år, hack i häl på succéskivor som Kendrick Lamar “To Pimp A Butterfly” och Drakes “If You’re Reading This Its To Late”.

65ba07add7a32f7b0a037f23