Läs recension och se ny musikvideo här.

I våras släppte Maxida Märak EP:n “Ärr” och i juli månad medverkade hon i det omtyckta programmet “Allsång på Skansen”. Nu är det dags för albumdebuten som hon valt att kalla “Utopi”. Om albumet säger artisten och aktivisten:

“Mycket har landat i mig, och jag känner äntligen att jag har lyckats hitta balansen i musiken mellan det råa och det mer kommersiella. Min norm är Sápmi, mitt perspektiv är alltid samiskt. Men jag behöver inte hävda min etnicitet, den ligger där i bakgrunden och vaggar ändå. Mitt Utopi är en värld där alla de märkliga världarna kan få mötas och leva jämte varandra. Jag vill kunna vara djup och berätta om det allvarliga, men jag är också bara människa som vill se allt de vackra, se att det ljusnar och känna hopp! Jag är väldigt stolt över det här albumet, och det känns som att det ligger precis rätt i tiden för mig att släppa det nu. Och kanske är det här även det som visar mig själv att skiten man gått igenom inte är förgäves. Det finns nog en mening med allt. Men vi måste fan öppna ögonen nu och se att det är allvar, vi får inte hur många chanser som helst att göra om och göra rätt. Med det sagt – varsågoda, här kommer en käftsmäll rakt från min själ och rätt in i mitt Utopi.”

Albumet släpps idag via Playground Music och i en recension av skivan skriver musikredaktör Malkolm Landréus bland annat:

“På Maxidas debut lyckas hon utmärkt med att utveckla sitt artisteri och sound samtidigt som hon förhåller sig trogen till sin egen grund. Här samlas fina popmelodier på höjdpunkten ”Lova ingenting” samtidigt som karaktäristiska jojkinslag möts med detsamma och sammanvävs på inledande ”Letar lite ljus här”. Trots klavertramp som schlager-osande ”Akta dig” och vissa tekniska brister är det tydligt att Maxida Märak tagit stora kliv i sin utveckling både som producent, sångerska och rappare.”

Läs hela recensionen här och se även nysläppta musikvideon till öppningslåten “Letar lite ljus här”, regisserad av Martin Åhlin, nedan.

Se Maxida Märak live:
6 september – Säffle – Scenvagnen