Trots att hon är en kompetent artist har Maxida Märak i ärlighetens namn kanske inte mest varit känd för just det. Tack vare sina starka ideal som aktivist och människorättskämpe har hon bland annat vunnit folks hjärtan med sommarprat och medverkan i program som ”Sápmi Sisters”. Men på starka debutalbumet ”Utopi” är det musikern som får kliva fram.

På Maxidas debut lyckas hon utmärkt med att utveckla sitt artisteri och sound samtidigt som hon förhåller sig trogen till sin egen grund. Här samlas fina popmelodier på höjdpunkten ”Lova ingenting” samtidigt som karaktäristiska jojkinslag möts med detsamma och sammanvävs på inledande ”Letar lite ljus här”. Trots klavertramp som schlager-osande ”Akta dig” och vissa tekniska brister är det tydligt att Maxida Märak tagit stora kliv i sin utveckling både som producent, sångerska och rappare.

Här hittar hon en balans mellan viktiga ämnen och slutprodukt – något som hon bitvis lidit av tidigare. Sammanslaget är ”Utopi” ett tydligt genomarbetat och imponerande album av en viktig artist, inte bara för hiphopgenren.

Bästa låt: ”Lova ingenting” påminner om Petters storslagna rannsakning på ”Mina galenskaper” och är Maxidas kanske bästa låt hittills.

Bästa produktion: Både sång och produktion på trapsoul-flörten ”Mayday” lyckas med konststycket att kännas både modern och tidlös på samma gång.

Bästa rader: ”Veva din hand lite högre, så jag ser att den viftar åt höger / Ni sa att ni hatar på söder, men hellre en hipster än fucking Björn Söder” (”Fel sida om slottet”)