The Latin Kings-legendaren Dogge Doggelito firar i höst 30 år sedan debutsingeln “Snubben”, tillsammans med den ikoniska gruppen från Norra Botkyrka. Det är även 40 år sedan Dogge plockade upp micken för att börja rappa. I en intervju med Gatuslang TV berättar Dogge om hur han började:

– Mina föräldrar skiljde sig 1981 och då drog min pappa med mig till Miami och där hörde jag rap för första gången. Jag har alltid försökt klura ut vilken skiva det var, men förmodligen var det The Sugarhill Gang som kom 79, men dom spelade den på radio och i butiker när jag var där. Man gillade att dom pratade snabbt till musiken och jag blev frälst. Och sen 1983 satt jag på min bänk i Alby då Carola från Norra Botkyrka vann Melodifestivalen. När man såg henne vinna hela Melodifestivalen gav det så mycket energi. Att någon från samma plats som mig kunde lyckas. Så då önskade jag att jag skulle få sjunga på tv som Carola. Kanske inte samma style, men där såddes ett frö.

Trots att åren har gått och The Latin Kings har splittrats sedan länge, så fortsätter Dogge släppa musik som soloartist. Nu är han aktuell med nya singeln “Yatusae” tillsammans med Physcho Les från den New York-baserade legendariska gruppen The Beatnuts. De båda rappar på spanska och låten är från Dogges kommande album “Inte utan mina Timbos” som ska släppas i november månad.

Till helgen är det även premiär för TV4-programmet “Så Mycket Bättre” där Dogge medverkar och tolkar artistkollegors musik. Läs mer här!

Dogge är även aktuell i en ny reklamkampanj för drivmedelskedjan OKQ8 som hämtar inspiration från hans ikoniska samarbete med Elgiganten i början av 2000-talet. Denna gång är det en korv på köpet, istället för en cykel. Lyssna och se reklamen nedan!