I november månad var det hela 30 år sedan The Latin Kings gav ut det ikoniska debutalbumet “Välkommen till förorten”. Dogge Doggelito har haft ett hektiskt år med flera albumprojekt, självbiografi, HIPHOP50-firande och medverkan i TV4:s “Så Mycket Bättre”.

Nu rundar Dogge av året med releasen av nya albumet “Inte utan mina Timbos” där han får hjälp av amerikanska hiphoplegendarer som Grand Puba från Brand Nubian, Raekwon från Wu-Tang Clan och Psycho Les från The Beatnuts. Big Puns son Chris Rivers och DJ Charlie Chase från Cold Crush Brothers medverkar också, samt svenska gästartister som MC Tim, Tito Pencheff, Adam Kanyama, Carl Norén, Emilush med flera. Lyssna på skivan nedan!

Till våren 2024 är det återigen dags för Dogge och Rodde att ge spelningar för att väcka TLK-nostalgin till liv. Redan förra hösten gav sig Dogge Doggelito och Rigo “Rodde” Pencheff ut på turné tillsammans med Azzan Jaxx och TITO för att bjuda på klassiker från tidsperioden 1994 och framåt. Läs mer här!

I somras släppte Gatuslang en längre intervju med Dogge som återpublicerades i Kingsize Magazines jubileumsnummer för HIPHOP50-firandet. I intervjun reflekterade Dogge om genombrottet i början av 1990-talet:

– ”Snubben” var vår första singel som vi släppte på Alpha Records. Vi gjorde skivan själva och det var ingen som trodde på oss när vi kom ut förutom Gordon. Vi gjorde en video för tre, fyra lax och den blev bland det mest spelade på radio och ZTV det året.

Vad minns du av inspelningen och den låten?

– Innan ”Snubben” släpptes officiellt hade vi turnerat väldigt mycket och kört på Vattenfestivalen, 10 sista-dagarna, Fritidsgårdar, discon och Kafé 44. Vi uppträdde överallt innan vi hade skivor. Vi var ett undergroundrap-band kan man säga. När vi skulle spela in låten gick det ganska snabbt eftersom jag kunde hela låten. Så det speciella var att jag ville ha någon som sjöng reggae på svenska och då sa Gordon att han kände en kille. Det visade sig vara Daddy Boastin. Han kom in och gjorde toast på svenska och det blev pricken över i:et. Folk förstod inte, han hade dålig svenska, men det var det som var grejen. Att det skulle vara reggae på svenska. Precis som att vi gjorde rap på svenska. Gordon hade också sin supermoderna studio som såg ut som ett rymdskepp, så det blev verkligen skitfett. Det var en dröm att blanda svensk hiphop och reggae och redan på vår första singel hör du ju reggae och tung rap.

Se och läs mer av intervjun här!

Foto: Gus Brandelius