"The Kings from Queens"

Den ikoniska adidas-silhuetten Superstar har under 50 år burits av världens främsta kreatörer världen över. Den blev nyskapande på basketplanerna och en hörnsten inom streetstyle-modet för artister, designers, musiker och idrottare. Stilmässigt har sneakern alltid varit stringent designad och dess arv har följt med genom flera årtionden och beskrivs som “en uniform för kulturindustrins innovatörer.” Genom årens lopp har skon tolkats av en lång rad olika aktörer, exempelvis camo-mönster av Bape, regnbågsdesign av Pharrell och samarbeten med Undefeated, Bad Boy Records och många fler.

Inom hiphop var den legendariska gruppen RUN DMC förgrundsfigurer i att koppla adidas-silhuetten till kulturen. adidas publicerade i januari bilder från svunna tider, av Lawrence Watson, i samband med jubileumet.

“…the Superstar has never ceased to push street culture forward. Once worn by legendary Basketball players of the 70s and 80s, the silhouette was adopted by the boundary challenging New York crews at the heart of the hip-hop revolution . A permanent staple on the feet of Run DMC, the iconic rap group wore the Superstar laceless with the tongue protruding, and in an instant the silhouette became synonymous youthful energy and rebellious spirit.”

Under 2020 kommer adidas Originals fira den ikoniska Superstar-sneakern, genom att belysa silhuettens arv och dess betydelse inom kultur under de senaste fem årtiondena. Läs mer här!

adidas-superstar-50-1970-2020-S

Nu lanserar adidas en kampanj med Reverend Run och DMC där de legendariska gruppmedlemmarna poserar vid en väggmålning i NYC på bortgångne Jam Master Jay. Svep för bilder nedan!

Foto: Lawrence Watson (Run DMC) / Adidas Nordics