Under förra veckan pågick Paris Fashion Week då bland annat Alkaline avslöjades som ansiktet utåt för Givenchys vår/sommar 2023 kampanj. Under samma vecka presenterades även BTS-medlemmarna Jimin och Suga som ambassadörer för modegiganterna Dior, respektive Valentino.

En annan artist som också tog ett steg in i modevärlden var Kid Cudi. I fredags avslöjade den 38-åriga multitalangen sin första officiella klädkollektion MOTR.

MOTR står för Members Of The Rage och beskrivs så här på det officiella Instagramkontot:

”90’s grunge with the soul of hip hop and elements from a distant future”.

Det var i december som Cudi hintade om modedebuten. På Twitter skrev han då att kollektionen utmanar gränserna inom dagens mode. 

Redan för åtta år sedan sa Cudi att han ville äga ett eget klädmärke men lade ned idén då han ska ha känt sig omotiverad av den långa processen. Även vintern 2021 sa han att hans första kollektion skulle släppas till sommaren. Men samma år förlorade Cudi sin nära vän Virgil Abloh, grundare av märket Off-White och den kreativa ledaren för Luis Vuittons herravdelning, vilket senarelade processen. 

I en intervju med Vogue berättar Cudi om hur han såg Virgil som en mentor i skapandet av klädmärket. Han säger:

“There is no way I could have designed this collection without thinking about him every single fucking day. Every day, it was like, ‘What would Virgil do? What decision would he make and how would he handle his team? What type of vibe would he have in the office?’. Because he was the ideal designer, he was the template. He was nice, personable, open and friendly with people on his team, helped other people and lifted other people up, gave them opportunities, left the door open behind him”.

Enligt Vogue hölls presentationen av MOTR i ett showroom i Paris där inbjudna gäster fick se plagg från höst/vinter 2023-kollektionen. Kollektionen innehåller allt polotröjor, västar, långa tyllkjolar, motorcykeljackor, Kurt Cobain-inspirerade stickade plagg och pälskappor. Det ingår även en hel del accessoarer som skor och en utmärkande väska som liknar en boom box-högtalare.

Till Vogue berättar Cudi att han vill få människor att känna sig som ”superstars” i hans kläder.

“I want people to feel like they’re walking on stage when they’re wearing this brand. I want them to feel the feeling I get when I perform at Coachella. I want them to feel like superstars. I am kind of just putting my hands in the paint and just making stuff, just making what I think is cool and trying to just follow that vision. ‘Is this something I would wear, that my friends would wear?’”.

Se hela kollektionen via det officiella Instagramkontot nedan.

Foto: Apple Music/MOTR