Tidigare i veckan lanserade det franska modehuset Givenchy sin vår/sommar 2023-kampanj under ledning av Matthew M. Williams som tidigare jobbat med Lady Gaga och Kanye West. Enligt ett pressmeddelande skapades vår/sommar 2023-kampanjen med målet att fortsätta väva samman Givenchys modearv med Matthew M. Williams urbana estetik. Det för att matcha målgruppen som består av artister, idrottare och skådespelare som bär märket. 

Och de tycks ha lyckats. I år är det jamaicanska dancehallartisten Alkaline, aktuell med senaste EP:n ”The Ripple EFFX”, som frontar Givenchys senaste plagg, skor och accessoarer i kampanjen. I ett uttalande säger Matthew M. Williams:

“There’s a deep connection between Givenchy and the actors, musicians, and athletes who wear its clothes, and I immediately felt that kind of connection with Alkaline: when something’s right, you can just feel it. He inspires me both as an artist and as a human being, so for this campaign, I wanted to keep the focus on who he is and the very natural, authentic way he wears clothing — which is exactly my intention as a designer”.

I bilderna syns det att Givenchy och Matthew har varit noga med att låta Alkalines personlighet och stil skina igenom. Artisten bär camouflage-mönstrade tracksuits, läderbyxor, neongröna sneakers med matchande underkläder, en stilrenkappa, chunky boots, motorcykelinspirerade jackor och cargobyxor. Och självklart är Alkalines signum, bandanan, med i kollektionen.

Se hela kollektionen nedan. 

Det är inte första gången Alkaline samarbetar med Givenchy. Under Paris Fashion Week förra året var hans musik soundtracket till modevisningen som även då var ledd av Matthew. 

Lyssna på Alkalines senaste EP ”The Ripple EFFX” nedan.

Foto: Givenchy