För fjärde året i rad släpps Tradera Circular Brands, en sammanställning av de mest eftertraktade mode- och skönhetsvarumärkena på andrahandsmarknaden. Rapporten visar vilka som leder utvecklingen mot en mer hållbar konsumtion, baserat försäljning och beteendedata från Sveriges största marknad för second hand och begagnat.
– Det här är inte en trendspaning, det är en spegling av vad som efterfrågas, säljs och cirkulerar i praktiken. Genom att lyfta goda exempel vill vi inspirera fler att designa, producera och konsumera mer cirkulärt, säger Sofia Hagelin, kommunikationschef på Tradera.
Fjällräven tar plats som Sveriges mest populära klädmärke på Tradera för fjärde året i rad. På topp fem finns också Polarn O. Pyret, ARKET, Peak Performance samt årets stora klättrare Ralph Lauren, som avancerar från plats 10 till plats 2 på huvudlistan, och dessutom intar förstaplatsen i kategorin herrmode, en kategori där Our Legacy tidigare dominerat.
Topp-25 klädmärken totalt
(Placering föregående år inom parentes)
- Fjällräven (1)
- Ralph Lauren (10)
- Polarn O. Pyret (2)
- ARKET (6)
- Peak Performance (8)
- Rodebjer (4)
- Totême (3)
- Gant (24)
- Our Legacy (20)
- Patagonia (25)
- Carhartt (–)
- H&M (11)
- Haglöfs (21)
- Acne Studios (5)
- Houdini (22)
- Marimekko (16)
- Barbour (–)
- Levi’s (17)
- Lindex (7)
- Stone Island (14)
- Didriksons (19)
- ADOORE (15)
- Odd Molly (13)
- Gudrun Sjödén (18)
- Mini Rodini (9)
Topp fem klädmärken – herr
- Ralph Lauren
- Our Legacy
- Carhartt
- Stone Island
- Barbour
Topp fem klädmärken – dam
- ARKET
- Totême
- Rodebjer
- Ralph Lauren
- ADOORE
Foto: Pressbild