Pharrell Williams klädmärke Billionaire Boys Club, som han grundade tillsammans med streetwearikonen Nigo, firar 20 år i år. Märket har haft en stor påverkan på modeindustrin genom åren då det var det första märket som blandade japanskt- och amerikanskt mode. I och med jubileet så har de lanserat en specialdesignad hemsida med en tidslinje med märkets historia och mest inflytelserika år. Det ska även släppas en jubileumströja. T-shirten kommer i svart och har siffran 20 tryckt på framsidan i ett stjärnmönster. 

Under året planeras det även att återlansera kläder från tidigare kollektioner i samarbete med olika artister. Det görs för att visa på märkets inflytande inom musikindustrins mode. 

I ett uttalande kopplat till jubileet säger Pharrell Williams:

“It’s amazing that we’ve continued to evolve and inspire and create all these years and still remain true to the brand. I get so much inspiration from the world and the amazing artists around me and that’s what has fueled a lot of our designs and collections. My eternal thanks to our community of creatives and those who have supported BBC for the last 20 years”. 

Joseph Au står som kreativ ledare för Billionaire Boys Club. Till tidningen VIBE uttrycker han vikten av att berätta om märkets inflytelserika historia för den yngre generationen. 

“The narrative of BBC ICECREAM is important to the history of fashion and culture. We are a brand where Japanese and American perspectives converged to create something the world had never seen before. We raised the bar in terms of what was possible and guided consumers to good taste and a deeper understanding of living in style”, säger han och fortsätter:

”Nigo and Pharrell were and continue to be the pioneers. They energized and inspired a whole generation through the creation of the Billionaire Boys Club and ICECREAM in 2003. Today, we continue that trajectory and maintain that energy from the foundation of what our brand was built on”.

De specialdesignade jubileumströjorna är tillgängliga att köpa via bbcicecream.com och i flaggskepsbutikerna i New York och Miami från och med den 30 mars 2023. 

Foto: Billionaire Boys Club/AndrewTheWikieditor via Wikimedia Commons CC-BY-SA-3.0