Den legendariska producenten Tommy Tee, från grannlandet Norge, är åter aktuell med nytt albumprojekt under vintern. På den kommande skivan gästar flera svenskar på micken; Abidaz, Ken Ring och Timbuktu. I december fyllde Tommy Tee även 50 år och kan blicka bakåt på en imponerande karriär med otaliga albumprojekt och samarbeten. Samtidigt blickar han ständigt framåt och vill utvecklas, med bas i den nybyggda studion i Oslo.

Det har gått snart tre och ett halvt år sedan jag träffade Tommy Tee sist, för en intervju i Stockholm inför albumet “På tur i Stockholm”. Det albumet spelades till stor del in vid den norske producentens besök i Sverige, i tätt samarbete med Ken Ring och Viktor Ax. Vid det mötet uttryckte den norske hiphoplegendaren upp en fortsatt hunger och nyfikenhet på vad framtiden håller, en motivation och arbetsmoral han lyckats bibehålla genom pandemins utmaningar.

– Det har varit ett par konstiga år, men för mig kunde det här ha varit mycket värre. Eftersom jag har en egen studio har jag kunnat vara nästan lika aktiv som vanligt. Inspirationen har legat på hög nivå också – det känns lite som att pandemi-situationen har tvingat oss att tänka lite nytt och perspektivet på livet har förändrats lite. Man känner extra mycket för hur känslig världen egentligen är, och med covid har man sett hur snabbt världen kan förändras drastiskt. Detta ger mig också motivation och inte minst tacksamhet för att jag bor någonstans på planeten där man känner sig privilegierad. Det är dock en sak jag har saknat den här tiden och det är att resa; New York och Stockholm är två platser jag gärna hade besökt. Men snart öppnar sig möjligheterna verkar det som.

Berätta om ditt nya albumprojekt som kommer ut i januari 2022.

– Det kommande albumet heter “Overskudd” – och titeln är ganska beskrivande för vad skivan innehåller. Ingen av låtarna från albumet är gjorda speciellt för detta album men de har alla plockats upp efteråt från någon hårddisk i studion. Jag gör musik hela tiden oavsett om jag har ett projekt på gång eller inte. Vissa låtar släpps inte och får vila i någon av mina många hårddiskar. På “Overskudd” har jag varit medvetet arbetat och haft en idé om att det senaste man gör inte alltid är det bästa – även om det kan kännas så som producent och artist. I vissa fall kan det vara lite äldre och kan bara behöva en justering eller en ny vers för att bli en superbanger. Detta sätt att tänka kan naturligtvis överföras till andra aspekter av livet – möbler, kläder, mat etc – en tanke på återanvändning. Världen är full av saker, inklusive musik. Därför, innan jag producerar ny musik, frågar jag mig själv: behöver världen den här låten eller beatet nu? Med det ger jag mig själv ett krav på en viss kvalitet och inte minst en grad av originalitet. Tillbaka till frågan. Skivan är ett producentalbum med många gäster – de flesta från Norge men också med bidrag från tre legendariska (!) svenska artister; Abidaz, Timbuktu och Ken Ring.

Finns det mer osläppt material som är på gång…?

– Ah ja! Abidaz har varit mycket i Oslo och jag sitter på ett helt sjukt (!) album med Abi. Han är en av Europas allra bästa och jag ser verkligen fram emot att lite av vår musik kommer ut. Vi har något väldigt speciellt på gång. Ken är i färd med att runda av sin karriär som rappare, men det finns en bra hög med låtar där som borde kulminera i ett projekt, typ “2 legender utan pengar IGEN”.

Vi pratade om din nya studio senast. Hur ser din studio setup ut idag? 

– Jag byggde en ny studio för tre år sedan med en SSL-mixer och ett stort inspelningsrum och kompletterande studioutrustning. Trots detta håller jag mig mest i “boxen”. Det som däremot är viktigt för mig är att det som går in i “boxen” låter fett. På de flesta vokalerna använder jag en Microtech rörmikrofon – har lite olika förförstärkare men använder oftast alltid Tube Tech cl1b. Jag köpte den 1995 och har använt den på 90% av alla sånginspelningar sedan dess.

Beskriv din kreativa process när du producerar idag. 

– Min kreativa process förändras lite med tiden – jag försöker hitta nya sätt och göra saker och jobbar målmedvetet med andra DAW(digital audio work station, reds anm)  ibland för att få nya perspektiv. Men för det mesta jobbar jag i Cubase. Jag jobbar även då och då med feta musiker som jag gör samples med och/eller sätter på redan påbörjade produktioner. Och sen har jag en fin samling med slagverksinstrument, från hela världen, som hjälper till att ge mitt sound en unik flavor.

Hur tycker du produktion har utvecklats från 90-talet till nu – och hur tror du utvecklingen fortsätter under 2020-talet?

– Produktionen har revolutionerats totalt sedan 2000-talet. Framför allt har detta gjort det mycket lättare att bli beatmaker idag. Du behöver bara en bärbar dator och sen är du en god bit på väg.. Trumljud är för det mesta gratis och tillgängligt överallt och du kan prenumerera på Splice och få loopar och melodier där allt är klippt och klistrat och väldigt enkelt. Detta gör att produktionsprocessen kan vara mycket instinktiv och snabb idag. Nackdelen med detta är att 250 000 andra beatmakare har samma ljud och det krävs mycket för att det ska låta originellt och fräscht 2022. Det är utmaningen.

– Men i slutet av dagen handlar det äntligen om låten du gör och inte bara beatet. Produktion handlar om att arbeta med artisten på låten och guida artisten i inspelningen. Sedan kommer arrangemanget, vars betydelse är underskattad. Och till sist mixningen som också är otroligt viktig. Jag känner aldrig att jag är färdigutbildad, och det kan vara det som gör musiken så spännande. Facit finns inte och man utvecklas hela tiden.

Du fyllde 50 år i december. Vilka är dina bästa minnen från alla år inom musiken?

– Det är omöjligt att svara på när jag haft så otroligt tur att uppleva så många fantastiska stunder. Tror jag kommer att minnas en period i livet speciellt mycket; 1995-2002 i New York på legendariska D&D Studios. Här lärde jag mig otroligt mycket om både produktion och mix – och livet. S/o Kieran Walsh. Här jobbade jag parallellt med artister som Gang Starr, Boot Camp Click, M.O.P., Nas, DITC, KRS ONE och många fler. Det här var en dröm som gick i uppfyllelse för ett hiphop-kid från Oslo, och gav mig ett nytt perspektiv och inspiration samtidigt som jag fick jag lov att “steppa upp mitt game”.

Intervju av Tobias Carlsson

Foto: Tarjei Krogh