Aktuell med unikt kollektionssamarbete med Stayhard.

Round Two är en av världens största aktörer på resale-marknaden. Grundarna, de tre vännerna Luke, Sean och Chris, bestämde sig 2013 för att starta en egen butik i Richmond. Därifrån har det växt och idag har de åtta butiker i fyra städer runt om i USA.

– Sean och Chris hade en hemsida som hette ”Round Two vintage” där de sålde kläder. Själva konceptet av köp/sälj/byt har alltid funnits. Sean jobbade i en ”consignement store” och tänkte att vi borde använda det här konceptet men göra det med saker vi gillar, typ vintage-kläder och sneakers. Så tog de med mig för att jag hade mycket erfarenhet av att jobba I butik.

– Jag jobbade i olika små sneakerbutiker hela min uppväxt. Mitt första jobb var på Lifeguard och när jag fyllde 15 började jag jobba på en butik som heter Legend. När jag fyllde 18 flyttade jag till Richmond och vi startade den första Round Two-butiken. Samtidigt jobbade jag på DTLR som är en annan sneaker-affär. Jag har jobbat i Gucci-butik också så jag hade mycket erfarenhet av att jobba i butik.

”Consignement stores” är affärer där du kan lämna in begagnade kläder. Om butiken får dina kläder sålda tar de en procent av intäkten och du får resten. Begreppet ”resale” används oftast om butiker som istället köper varorna av ägaren. Idag är det vanligt att de köper nya produkter när de precis släppts och säljer dem vidare. De senaste åren har marknaden växt och innefattar allt från exklusiva retroplagg till limiterade och svåråtkomliga släpp från till exempel Supreme och Off White.
– På den tiden fans det ingen resale-marknad, det är en ganska ny grej. Vi har nog hjälpt till att göra det till en marknad. Om du ville ha Supreme förr fick du gå till Stricly Supreme eller typ Hypebeast-forum, ville du ha sneakers fick du kolla eBay eller Flightclub eller Solecollector-forum typ. Du vet, det var mycket forum och sånt då. Det fanns inga riktiga resale-affärer före oss typ. Innan resale-marknaden fick sin hype var det inte så svårt att få tag i ett nytt släpp, förutom när det gällde sneakers.

Hur startade samarbetet med Stayhard?
– Helt ärligt hade jag aldrig hört talas om Stayhard innan samarbetet. Marcus på Stayhard kom till butiken i New York några gånger och vi pratade om tatueringar och så. Sen frågade han om jag ville designa en kollektion för dem. Jag sa absolut men att jag behövde mer detaljer. Sen kom han tillbaka med detaljer och kontraktet och förklarade hur de tänkte och vad min roll skulle vara. Jag är ingen designer så, Marcus tog vara på mina ideér och hjälpte mig förverkliga dem. Jag har gjort lite grejer innan för Round Two men det har bara varit t-shirts och mössor så jag har aldrig gjort ”cut and sew pieces” som det här. Det har varit väldigt roligt och spännande.

– Jag kan inte ens rita liksom, så att få följa idén jag haft i mitt huvud, berätta den för Marcus och teamet på Stayhard och att dem kunde göra idén till verklighet på ett sätt som blev så pass nära min tanke var väldigt kul. Jag har sett bilder och fått lite tester innan men då var allt inte helt klart. Så idag är första gången jag ser många av grejerna. Det känns jättebra, kvalitén är bra, mycket av det är gjort i Europa vilket många märken inte gör längre. Här kanske det är vanligare men i USA är det inte så vanligt. Vad jag förstår är priset rimligt också, framförallt med tanke på var det är producerat.

Var kommer namnet Mooky ifrån?
– Mitt smeknamn är Luke Mook, det har jag haft länge. Vi snodde det typ från battle-rapparen Murda Mook. Vi tyckte det var roligt när vi gick i high school. Mooky är det många nära vänner kallar mig. Det kändes som ett coolt namn att använda för kollektionen, du vet, inte för mycket.

Skon är inspirerad av bootleg-jordans, hur kommer det sig?
– Vi älskar bootleg-vintage grejer, bootleg-Nike, Polo, Tommy Hilfiger… Jag tycker bara att de är de coolaste grejerna, de hade galna designs som aldrig riktigt var godkända men de bara gjorde dem ändå. Många gånger är de coolare än originalen.

Vilket är ditt favoritplagg i kollektionen?
– Jag älskar verkligen hund-jeansen, som är min version av bbc-jeansen. Sen gillar jag de gröna shortsen jättemycket.

Luke har fått blodad tand när det kommer till att skapa egna kollektioner och hoppas på att kunna göra fler i framtiden. Samtidigt fortsätter arbetet kring Round Two med nya butiker i bland annat Chicago.

– Vi kommer fortsätta bygga varumärket och göra lite coola grejer som inte har med själva säljdelen att göra. Jag tror det är viktigt för framtiden att själva varumärket växer.

Vem tycker du är den bäst klädda rapparen?
– Fan, jag tycker inte det finns så många rappare som kan klä sig bra. Jag tror många skulle säga ASAP Rocky, kanske Future. Folk gillar hur Cardi B klär sig. Lil Yatchy tycker jag klär sig väldigt bra, han är en vän till mig.

Han anser att skillnaden och bredden i hur folk klär sig har minskat.
– Folk har tillgång till samma saker nu och ser det ur samma perspektiv. Det är inte som förr när New York-rappare klädde sig annorlunda mot rappare i Atlanta eller LA. Nu klär sig alla mer eller mindre likadant. Det gäller inte bara rappare, det är bara så internet och sociala medier påverkat mode i sin helhet.

Vad är dina tips för personer som vill ta sig in på re-sale-marknaden?
– Köp grejer och sälj dem, håll inte i grejerna. Jag tror det är viktigare att göra det i stor volym istället för att göra stor vinst på varje grej.

Idag släpps Luke Frachers unika kollektionssamarbete “Mooky” med Stayhard. Se bilder här och köp produkterna via Stayhard.

Intervju: Marcus Lindgren