Intervju: Newkid blickar mot toppen


Från Kingsize Magazine nr 2 2020.

 

 

För tre år sedan dök Jhun Alexander Ferrer, mer känd som Newkid, åter upp efter ett sexårigt uppehåll från musiken med sin skiva ”SS18” och flera features inom svensk hiphop. Stora planer har kokats för 2020 med nytt album, turné och en dokumentär. Men i efterdyningarna av corona har skivreleasen flyttats fram och spelningen på Berns blivit inställd. Nya skivan ”Mount Jhun” släpps den 29:e maj.

 

 

Urban Deli på Sveavägen ekar tomt trots att det är lunchtid, men det skall snart komma att ändras på. Några minuter försenad stormar Newkid leendes in i lokalen, slår sig ned vid mitt bord och pausar den dånande musiken i lurarna som han sedan lämnar kvar i öronen under resten av vårt samtal. Trots att det hunnit gå nio år sedan debuten är det under samma namn som han idag släpper musik.
– Ibland får jag psykos över att jag heter Newkid. Men Newkid har blivit ett namn, jag tänker inte på dess innebörd längre. Jag funderade på att byta artistnamn till Alexander Ferrer efter uppehållet, men samtidigt tycker jag att det är så jävla fett att ha ett namn som låter lite som ett rapname, och släppa kärlekslåtar som ”Lakan”. Det blir en sån kontrast. Sedan är det fett att ha sin musikkatalog under samma namn, trots att jag är en annan typ av artist idag. Newkid är här för att stanna, iallafall ett tag till.

 

2011 kom det självbetitlade debutalbumet ”Alexander JR Ferrer”, som snabbt landade Newkid på låtar med Ison & Fille, Nimo och Lorentz & Sakarias. Men det var kanske framförallt på låten ”Barriärer” (2013), med formtoppade producenten Mack Beats, en glödhet Linda Pira och respekterade veteranerna Moms och Henok Achido, som branschen verkligen fick upp ögonen för honom. På många sätt är det lika delar hiphop som pop som utgör hans grund.
– Jag är uppväxt med hiphop och har lyssnat på det hela mitt liv. Den svenska hiphopvågen har fått växa sig så stor de senaste åren. Den har utvecklats och blivit mer melodiös vilket skiljer sig från tidigare features jag gjort, till exempel Ison och Filles låt ”Lever så här” för nio år sedan. Idag känner jag att när jag väl är med på en hiphoplåt, till exempel ”LeyLey”-remixen med Dani M, vill jag sparka in dörren och visa att jag kan sjunga på ett annorlunda sätt.

 

Känner du dig mer som en del av hiphopsverige än popsverige?
– Jag gillar den nya hiphopvågen som fan, men jag känner att jag tillför mer i popkategorin. Jag gillar att jag kan göra både ”LeyLey” och ”Lakan” och fortfarande vara mig själv trots att det är så jävla långt ifrån emellan de två låtarna.

 

Din spelning på Berns idag har blivit inställd, hur känns det?
– Det känns trist som fan, men det var inte en chock direkt. Sist jag spelade i Stockholm la jag sjukt mycket tid och pengar på en fet show och kände att om jag ska spela i Stockholm igen måste den här spelningen vara ännu fetare! Annars vill jag inte spela. Så jag la säkert dubbelt så mycket tid på den här spelningen. Vi har byggt en vulkan som representerar ”Mount Jhun”, som nya skivan heter. Den är sex meter bred, fyra meter hög och sprutar rök. Jag skiter i om jag går back på en sån spelning. Jag vill bara ge mina fans en upplevelse, en sjuhelvetes show. Nu planerar vi att hålla konserten i slutet av sommaren istället.

 

Kan du berätta lite om nya skivan?
– Nya skivan heter ”Mount Jhun”, som är en fiktiv vulkan. Det är som att mitt sinnestillstånd har utbrutit och jag har någonstans landat i en soluppgång som kommit efter vulkanens utbrott. Jag känner mig mer romantisk i musiken och det jag burit på känns inte lika ledsamt längre. Jag har kommit ut på andra sidan och allting känns ljusare, vilket återspeglas i musiken. Det är fortfarande kärlekslåtar, det kommer jag nog alltid att skriva. Men de kommer från en annan tid, en annan plats i livet.

 

Du kommer även att släppa en dokumentär i samband med skivan?
– Tanken var att vi skulle göra en dokumentär med allting som händer nu. Hur vi byggt upp allting inför spelningen på Berns, inspelningen av det nya albumet och första kontakten med fansen på turnén. Sedan kom coronagrejen och fuckade upp allting. Nu är dokumentären vinklad åt det hållet istället. Det har ändå blivit jävligt fett att skildra hur vi finner det positiva i detta, istället för att lägga oss ned och dö. Jag är väldigt glad över att vi har fått en annan vinkel på dokumentären.

 

För en dryg månad sedan blev Newkid både rastlös och inspirerad hemma i karantän, vilket ledde till att han började lägga upp klipp på sin Instagram där han tolkar både egna låtar och covers i ett avskalat, aukustiskt format iklädd mjukiskläder och uppmanar andra att göra detsamma under #karantänvibbar.

 

Varför började du med Karantänvibbar?
– Allting började med att jag fick en länk till ett klipp på John Legend som spelar piano hemma i karantän. Då tänkte jag att om John Legend gör det här kommer kanske folk att uppskatta att jag gör det också. Jag har fått jättebra respons! Jag tycker att alla som känner för det borde haka på, för det skapar en härlig vibe. Vi har lagt upp tre låtar nu på Spotify och alla intäkter går till coronadrabbade. Jag vill inte tjäna pengar på det här, det är bara för att sprida bra vibes.

 

Vad händer härnäst för Newkid?
– I sommar kommer vi med en ny turné och en ny platta med fett många nya roliga features. Jag håller det hemligt, men jag kan avslöja att det är jättefeta features. Dokumentären vi filmar kommer att släppas i flera delar i samband med albumet. Det är en privat inblick i hur det är att vara Newkid. Summa summarum kommer det att hända massa feta saker till sommaren, trots all skit som hänt. Det är viktigare än någonsin att vi har något hoppfullt att se fram emot.

 

 

Intervju: Richard Tollstoy
Foto: Pressbild

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL