Kingsize mötte upp med brödra-duon bakom klädmärket som vann i kategorin "Årets Svenska Streetwear" på Kingsizegalan 2013.

Det brukar heta att man har ett ess i rockärmen. Bröderna Niklas och Patrik Alén som driver Galagowear har två: kläderna och det nya skivbolaget.

Det har gått några veckor sen Kingsize-galan, där ni vann pris i kategorin Årets Svenska Streewear-märke. Berätta om kvällen.

Niklas Alén: Både DaCosta och Shazaam var nominerade i andra kategorier och även om det inte var vi – så kändes det ändå som att det var vi eftersom de ligger på vårt skivbolag. Sen när de ropade upp oss… det var bara who. En nice känsla, men flummigt samtidigt. Det märktes ju på scen, vi hade inte förberett något tal alls. När man fick micken i handen var det som… eeeeh…

Patrik Alén: När man hörde ”Galagowear” släppte allt. Man var nervös över nomineringen och att prata för folk. Men när vi hörde att vi hade vunnit släppte allt, då ville man bara upp på scen.

Vad betyder priset för er?

Niklas: Mer än vad man tror. Häromdan ringde de från Norge, de hade hört att vi hade vunnit priset och ville kolla över distributionen där.

Ni startade klädmärket 2007, vad var visionen när ni sparkade igång?

Niklas: Vi har alltid sneglat på USA och hur de gör det där. Från början handlade vår idé om att det inte är så stor skillnad på en vit t-shirt och en vit t-shirt. Visst, du kan jobba med kvaliteten, men det måste finnas något mer i det – så vi försökte egentligen bara bygga en livsstil runt märket.

Och ni byggde den genom att arbeta mycket med artister?

Niklas: Ursprungligen kommer vi båda ifrån klubbverksamhet så vi började där. Sen byggde vi vidare med skate- och snowboardteam. Men från dag ett har vi jobbat mycket med artister inom svensk hiphop.

Har det varit en tuff resa genom åren?

Niklas: Eftersom ingen av oss har utbildning har allt tagit längre tid. Det har bara varit att försöka lära sig själv. Men vi har gått på många smällar, det har varit nära flera gånger att vi har fått lägga ner.

Men nu har ni verkligen växt till er. Hur är livet på toppen?

Niklas: Man har nästan aldrig stannat upp för att tänka. För några månader sen, när vi juldekorerade kontoret, satte jag mig i soffan och tänkte: ”shit, vad sjukt”. Det har inte gått så lång tid sen vi satt i min lilla lägenhet i Södertälje och strök kläderna med strykjärn. Det klart att det är skitballt.

Patrik: Eftersom vi bara kör på så hinner man inte tänka. Men nu när vi fick priset så kände man verkligen… det är första gången man får ett erkännande.

Ni har också dragit igång ett skivbolag, Team Galagowear Records.

Niklas: Hiphop har alltid legat oss varmt om hjärtat. Det var väl lite så klädmärket kom till egentligen, vi har varit intresserade av hiphop men har inte kunnat göra något inom hiphop: vi kunde inte rappa eller något annat. Men vi kunde designa. Genom åren har vi hjälpt till mycket med artister: designat skivomslag, filmat videos, hjälpt till med bokningar.

Patrik: Vi hjälpte många och kände att det hade varit roligt att göra något själva. Vi såg också att vi kunde göra på ett speciellt sätt, varför gjorde ingen annan det?

Niklas: Där sneglade vi också på USA. Vi ville bygga upp ett team: typ som Maybach Music Group eller Young Money. Alla är soloartister men man hypar varandra.

Ni har också ett storbolag i ryggen?

Niklas: Vi presenterade idén för Sony, de gillade den och så fick vi en deal. Då var vi plötsligt tvungna att göra det här på riktigt också! Nu har vi satt planen. 2012 var bara en uppbyggnad, det är under 2013 som folk verkligen märka vad vi har jobbat med.

DaCosta, Rawda, Alpis, Shazaam och DC Grimsta. Hur har ni tänkt runt artisterna i ert stall?

Patrik: Vi har velat ha olika typer av artister. Shazaam, trots att han har släppte mycket musik har mest fokus legat på battle-biten. DaCosta är ganska amerikansk och rättfram och så har vi Alpis som är har en helt annorlunda stil.

Niklas: Varje artist jobbar med beatet på helt olika sätt. I augusti siktar vi på att släppa en TGR-skiva med alla. En ordentlig platta där alla är med.

Patrik: Vi har ingen vision att signa massa artister, det är inte riktigt vår grej. Varje artist som vi har vill vi kunna lägga 120 procent på.

Text: Harald Broström
Foto: Press/privat

Mer info om Galagowear besök http://www.galagowear.com