5db9f547b5d90b77781ed872
Galagowear-mellanraderna-s
Galagowear: “Nästan all vår inspiration kommer från musik”


Aktuella med 10-års jubileum, fortsatt arbete med klädmärket och en rad spännande artister kopplade till sitt skivbolag besökte brödratrion Niklas, Patrik och Martin Alén Kingsize-källaren och intervjuprogrammet “Mellan Raderna” för att prata om bakgrunden inom klubbscenen, streetfashion, relationen till varandra och vad de söker efter hos en artist.

 

 

Efter ett par år inom klubbscenen startade bröderna Alén klädmärket Galagowear 2007. Tio år senare har man bl.a. vunnit priser på Kingsizegalan och etablerat sig som ett pålitligt märke inom streetwear, eller streetfashion, som det numera kallas. De äldre bröderna, Niklas och Patrik, fokuserar mest på mode medan Martin sköter egna skivbolaget TGR Music Group. Alla tre är överens om att brödraskapet underlättar deras arbete snarare än försvårar.

 

 

Patrik: Man har ju hört folk säga “jag skulle aldrig kunna jobba med min brorsa”, men för oss har det varit lättare för att vi alltid har varit så bra kompisar och vi förstår varandra. För när polare ska starta ett företag tillsammans kan det bli bråk och pengar och ekonomi…

 

Niklas: Sen är vi ju tre generationer också så alla har sina egna kompisgäng och liv.

 

 

Precis som hiphop har blivit en dominant genre och börjat smälta samman med andra influenser har också streetwear en stor kraft i hur modet utvecklas. Bröderna berättar att det för bara några år sedan var mycket lättare att gruppera människor efter hur de klädde sig. Idag är det mycket svårare och man kan undra vad som egentligen utmärker streetwear idag.

 

 

Patrik: Det var mycket enklare att svara på för några år sedan…

 

Niklas: Ja, då var det ju kepsen liksom, haha.

 

Patrik: Nu har det ju gått ihop, streetwear är inte längre surf eller hiphop eller skate.

 

Niklas: Kollar man på de största runwaysen nu när dom presenterar höst eller vinter så är det ju superinspirerat av streetwear, fast de får aldrig vara med och ta emot pris på galorna. Det är sjukt.

 

 

När skivbolaget startades upp för några år sedan hade man artister som Shazaam, Alpis och DC Grimsta. Även om endast Joakim Gissberg är kvar försäkrar man att man fortfarande har en god relation till de forna artisterna. Idag är man betydligt bredare i sitt stall, där artister varierar mellan allt ifrån rapparen Ibbe till sångaren Jobe och house-artisten Hoogland. De berättar att ett övergripande mindset är avgörande när man tittar på nya artister.

 

 

Martin: Det är hela mindsetet och drivet. Du kan vara hur duktig som helst på att sjunga, men har du inte mindsetet kommer du inte komma till toppen ändå. Det är det absolut viktigaste.

 

Patrik: Ja, förut har vi mest letat efter talang och originalitet.

 

Martin: Jag har ändrat hela mitt tänk kring det där. Och visst, det kan ju funka en bit på vägen men har du inte hela tänket kommer du inte ta dig hela vägen dit. Då är det onödigt att spendera en massa tid, energi och pengar på det.

 

 

Se hela intervjun av Malkolm Landréus nedan!

 

 

 

 

Foto: Artin Hojat

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL