Netflix vill expandera sitt imperium genom att investera mer i underhållningsindustrin. Medan företaget är känt för sin produktion av serier och filmer samt sin videostreaming-tjänst, är denna typ av ”underhållning” vi pratar om ett helt annat område, nämligen videospel. Enligt informatörer som arbetar nära projektet söker Netflix efter att stärka sitt erbjudande av videospel, huvudsakligen genom att erbjuda ett prenumerationssystem för att spela.

En industri som genererar pengar

Som vi redan vet är spelbranschen en bransch som går extremt bra, oavsett om det är ”casual-spel” för tillfälliga spelare, spel för mer investerade spelare eller online casino som roulette till exempel. Mängden pengar som videospelsbranschen genererar fortsätter att växa från år till år. Det förutspås att industrin kommer överstiga 200 miljarder dollar i omsättning senast 2023 och spelmodellen som normalt sätt kommer utvecklas av Netflix (spel för mobil och surfplattor) står ensamt för över hälften av industrins omsättning.

Ny strategi

Ursprungligen har Netflix till avsikt att utveckla spel för mobil och surfplattor. Plattformen säger att det kommer byggas på tidigare erfarenheter som det relaterade spelet till ”Stranger Things” designat 2017 och behövde laddas ner ; likväl som serier och viktiga karaktärer. Med tanke på att det finns videospel baserade på filmer och serier är detta ingen dålig idé. Dessa spel kommer vara ganska simpla, långt ifrån de mer komplexa spelen som finns på konsoler. Det positiva för Netflix kunder är också att dessa spel kommer vara gratis. Modellen som Netflix föredrar är en modell där produkten redan är kopplad till en annan redan existerande produkt, utan extra kostnad. Spelet är inte menat att skapa ekonomiskt värde utan istället att hålla kunden lojal till plattformen och framförallt att behålla den. Eftersom när du blir involverad i ett videospel spenderar du ett betydande antal timmar på det, till och med dagar, veckor eller månader. Det Amerikanska företaget är därför måna om att starta en strategi av att diversifiera sitt utbud, medans den hittills har varit ganska klassisk med ett enkelt VOD-erbjudande och produktion av innehåll.

En utmaning för Netflix

De flesta av konkurrenterna är redan verksamma inom videospel. Detta är fallet för Amazon eller Apple med sin Apple Arcade produkt. Men andra giganter har brutit sina tänder i detta specifika område av videospel, som till exempel Google och sin Google Stadia plattform som verkligen har svårt att lyfta. Eller Disney, som har beslutit sig att stänga sina spel-utvecklingsstudios. Framgången för Netflixs anländande inom spelsektorn kommer också bero på spelarna själva. Återigen är det väldigt svårt att förutse ifall dom kommer svara på Netflixs erbjudande eftersom profilerna av dessa fantaster av virtuella världar är många. Dessutom är spelindustrin en konkurrenskraftig sektor som utvecklas väldigt snabbt. Det är svårt att projektera om framgången av Netflix i spelsektorn eftersom vi har lite information på strategin som kommer användas. Låt oss vänta på att streaming plattformen ska kommunicera mer för att göra mer korrekta antaganden.