Sedan 2020 har media rapporterat om streamingkriget, det vill säga streamingtjänsternas kamp om tittarna. Fram till i år verkar strategin ha varit att växa med så många nya tittare som möjligt. Nu har tillväxten stagnerat. Över 2 miljarder människor väntas streama film och serier under 2023 och det går inte att växa med så många fler. 

För att streamingtjänsterna ska fortsätta att gå med vinst har de fått ändra taktik. Det handlar inte längre om att bara få in nya betalande kunder. De ska behålla dem och se till att de väljer dem framför konkurrenterna. 

Är ”Rumble of the Bundles” den nya taktiken?

Volym är inte längre samma sak som lönsamhet. Enligt marknadsanalytiker söker streamingbolagen efter andra metoder för att öka intäkterna. Införandet av reklam har diskuterats. Det är något som Netflix tidigare har sagt att de aldrig skulle införa. Nu verkar den amerikanska streamingjätten planera för att lägga till en abonnemangsplan med en lägre månadskostnad, men med reklam.

En annan strategi verkar vara ”rumble of the bundles”, som CNN kallar det. Det innebär att streamingtjänster går ihop eller kombinerar flera tjänster i en. Disney+ äger till exempel både Hulu och ESPN+. Dessa tjänster erbjuds var för sig eller i ett paket. Nu verkar det som att Disney försöker få sina kunder att välja paketlösningen. De har successivt höjt tjänsternas fristående priser men behållit priset på paketet. 

Två streamingtjänster som kommer att slås ihop under 2024 i Sverige är HBO Max och Discovery Plus. Det sker efter att Warner Media köpte Discovery under 2022. Mer information om sammanslagningen väntas under 2023. 

Förmåner och erbjudanden

Streamingen är här för att stanna. Det innebär att tittarna inte kommer att gå någonstans. Däremot måste de erbjudas bra innehåll och framför allt bra priser för att hålla uppe intresset. I dag erbjuder de flesta streamingtjänster gratis testperioder för nya kunder. Det kan vara i 7, 14 eller 30 dagar.

Här kan man dra paralleller till casinobranschen. Nya spelare erbjuds ofta en välkomstbonus som de kan använda för att utforska casinot. Det finns olika typer av bonusar varav en oddsbonusar 2023 är ett uppskattat alternativ. Här behöver spelaren inte göra någon insättning för att ta del av den. Bonusens utformning är däremot upp till casinot. Leo Vegas erbjuder exempelvis 100 kr gratisspel medan Betina ger nya spelare 120 kr gratisspel. 

Likt online casinon kan streamingtjänsterna börja konkurrera med hjälp av olika erbjudanden. De skulle exempelvis kunna erbjuda längre testperioder, halverade månadskostnader de första månaderna eller andra förmåner. 

Kvalitet och kvantitet

I slutänden kommer det att handla om kvalitativt innehåll. Streamingtjänsten med bäst utbud kommer att få tittarna. Amazon Prime har satsat hårt på nya serier, bland annat storsatsning Maktens Ringar. Disney+ har sina Star Wars- och Marveluniversum medan Netflix har serier som Stranger Things och Bridgerton. HBO Max har, trots att de snart försvinner, serier som ”And Just Like That…” och Succession. 

Det finns även de som tror att streamingtjänsterna kommer att komplettera sina utbud med andra medier. I framtiden kanske vi kommer att spela, shoppa och titta på film i samma tjänst.  

Streamingkriget är nog inte riktigt över. Istället har kampen ändrats. Vad som väntar nu återstår att se. Det kan vara alltifrån sammanslagningar av tjänster till introduktionen ett bredare innehåll. 

Foto: Unsplash

65ba07add7a32f7b0a037f23