På tisdagen bekräftade mjukvarujätten Microsoft att företaget köper upp speltillverkaren Activision Blizzard. Köpeskillingen uppges vara 68.7 miljader dollar, ca 600 miljarder SEK. I ett uttalanda säger Microsoft-chefen Satya Nadella:

“We’re investing deeply in world-class content, community and the cloud to usher in a new era of gaming that puts players and creators first and makes gaming safe, inclusive and accessible to all.”

Activision Blizzard har genom årens lopp stått bakom spel som “Call of Duty”, “Candy Crush”, “World of Warcraft”, “Diablo”, “Overwatch” och “Hearthstone”. Med affären blir Microsoft en av världens största speltillverkare, i skarp konkurrens med Sony och Tencent. Den förstnämnda konkurrenten ska ha backat ca 10% på Tokyo-börsen under tisdagen, till följd av beskedet. Bedömare spekulerar även om Microsoft avser att göra spelet “Call of Duty” till en Xbox-exklusiv produkt, men Microsofts chef för spelsegmentet, Phil Spencer, menar att avsikten är att “nå som många spelare som möjligt”, skriver New York Times.

Activision Blizzard har sedan i somras varit i media blickfång efter att anställda i USA vittnat om sexuella trakasserier och särbehandling på arbetsplatser i Kalifornien. Staten har stämt bolaget i en pågående rättsprocess.

I höstas lanserade Activision Blizzard det nya spelet “Call Of Duty Vanguard”, där vi i Sverige kunde se en kampanj i sociala medier med Linda Pira, Mwuana och Alexander “The Mauler” Gustafsson.

65ba07add7a32f7b0a037f23