Som vi alla vet har streamingeran på många sätt förändrat musikbranschen, både på gott och ont. Spotify är några som nu försöker anpassa sin strategi för att få in pengar. Nyligen lanserade plattformen sin tjänst Marquee, ett verktyg som gör fans uppmärksamma på när deras favoritartister släpper ny musik. Enligt flera källor har man även pitchat en markandsföringsplan för artister och skivbolag.

“They need to diversify their revenue streams. They need to work out ways to drive higher operating margins”, säger branschanalytikern Mark Mulligan till Bloomberg News.

Superstjärnor som Lil Wayne och Justin Bieber använder redan verktyget Marquee, där man för minst 50,000 kronor kan få sina sponsrade låtar inlagda i populära spellistor hos Spotify. Enligt artikeln i Bloomberg News har man även diskuterat möjligheten att ta betalt av skivbolag och artister för data om deras lyssnare. Detta för att till exempel optimera vilka länder och vilken publik man riktar sig till.

Som man kan förstå är mindre skivbolag inte jättepositiva till idén. Enligt Richard James Burgess, chef för organisationen A2IM som representerar självständiga bolag, kommer detta mestadels gynna de stora skivbolagen.

“People aren’t very happy about it. Some labels feel like they’d promote music to people they will reach anyways, and it just reduces the royalty you make”, säger han till Bloomberg.

Som många vet får skivbolag redan en andel av deras artisters streaminginkomster, och med den här planen slipper Spotify dela på inkomsterna.

Vad tycker ni? Progressivt eller helt fel? Läs hela artikeln HÄR.