Svenska streamingjätten Spotify lanserar nu ett nytt verktyg som ska hjälpa artister att marknadsföra sin musik på plattformen. “Showcase” är ett nytt kampanjredskap som ska underlätta för artister och deras team att skylta med både ny och gammal musik vid rätt tillfälle.

Showcase är en sponsrad rekommendation för vilken musik du ska dela och när, vare sig det handlar om ett nytt släpp eller en bortglömd låt från ett gammalt album. Denna rekommendation syns då som en rörlig banner på Spotifys “hem”-sida, den mest synliga platsen på hela plattformen. Enligt företaget är användare i genomsnitt sex gånger mer benägna att streama den framhävda musiken.

På detta sätt erbjuds också möjligheten att boka in flera kampanjer för samma release. Verktyget gör det möjligt att framhäva en singel, en EP eller ett album med flera kampanjer för att nå olika mål, där alla kan fokusera på olika marknader eller lyssnarsegment.

Detta kommer efter att intresset för katalogmusik har ökat. Enligt Spotify ökade andelen låtar på plattformens Global Weekly Top Songs Chart som var 18 månader eller äldre med 155% mellan 2020 och 2022. Samtidigt lyfter man vikten av att marknadsföra nya släpp, men inte bara i samband med release. I snitt samlar musiksläpp ihop 75% av första årets streams efter den första månaden.

Se en genomgång i klippet nedan och läs mer här!

Foto: Spotify