Nu lanserar Spotify en ny hemsida och destination för topplistor som innehåller lokala och genre-baserade listor över den mest populära musiken i 210 globala städer, bland annat Stockholm och Göteborg. På hemsidan finns även en uppsjö av data och verktyg som ger artister större möjlighet att fira sina musikaliska framgångar.

Hemsidan som är tillgänglig för alla Spotify for Artists-kreatörer och Spotify-lyssnare världen över har skapats för att artister och fans ska kunna djukdyka i data och se vilken musik som berör lyssnare mest globalt.

Detta är nytt:

Genre-topplistor: Spotifys genrebaserade topplistor firar musikens mångfald och hjälper fans hålla koll på sin favoriter. Listorna uppdateras veckovis med veckans topp 200 låtar i 17 olika genrer, och kategoriserar låtarna baserat på vilket kontext de lyssnas på i användarnas egna spellistor, samt redaktionell feedback.

Artist-topplistor: Topplistorna för artister reflekterar vem eller vilka som ligger i topp baserat på streams av hela deras musikatalog. Artisterna i topp 200 uppdateras varje fredag i de 65 största marknaderna, vilket ger fans en chans att hålla koll på hur just deras favoriter ligger till både lokalt och globalt.

Lokal puls & stads-topplistor: Artister och fans världen över avgör vilken låt som är soundtrack i just deras stad. Spotifys stadbaserade topplistor redovisar vilken musik som är mest populär i över 200 globala städer.De lokala puls-spellistorna går än mer på djupet genom att jämföra varje låts popularitet i enskilda städer med dess popularitet globalt, för att påvisa de lokala lyssnarnas distinkta musiksmak.

Data & omnämnanden av låtskrivare: Utöver de nya topplistorna presenteras även ny data – artister kan nu se vilket datum låtar hamnade på topplistan, tracka höjdpunkter och se sammanhängande perioder genom en expanderad vy på hemsidan. Låtskrivare och producenter blir dessutom en naturlig del av musiken då dessa blir synliga när man trycker på “se mer”.

Marknadsföringsverktyg: Spotifys nya topplistor handlar inte enbart om mer insyn, utan även om att fira artisters framgångar. Spotify har skapat delningsbara marknadsförings-kort för artister och fans så att de kan uppmärksamma och dela sin position på topplistorna.

Se beskrivande video nedan!

Foto: Spotify