Om du är en artist eller har ett band så är det viktigt att du har en bra marknadsföringsstrategi. En bra marknadsföringsstrategi hjälper dig nämligen att synas och ökar chanserna till nya gig och fans. En fråga återstår dock – hur ska du göra för att marknadsföra dig på bästa sätt?

I den här artikeln ska vi titta på merchandise för marknadsföring av musik och hur du ska göra om du vill skapa egna merch-produkter.

Vad är merchandise marketing?

För att beskriva det på ett enkelt sätt så kan man säga att merchandise marketing handlar om att trycka motiv som är relaterade till det egna varumärket på olika typer av produkter. Det kan vara T-shirts, muggar, klistermärken eller heminredning. Möjligheterna är snudd på oändliga!

Idag finns det många möjligheter att enkelt skapa merch online. Det finns ett stort antal företag som trycker logotyper på merch. Många gånger ges du dessutom möjligheten att designa dina produkter direkt på deras hemsidor. Ett av de bästa och mest prisvärda företagen är Camaloon. Besök dem gärna på Camaloon.com/sv för att se deras stora utbud med produkter i alla prisklasser. Camaloon ger dig även möjligheten att få dina produkter graverade med ditt varumärkes namn eller logotyp.

Hur gör man för att lyckas med merch?

Om du vill lyckas med den här typen av marknadsföring så är det viktigt att först skapa en strategi. Här är några steg som är bra att gå igenom innan du börjar med din merch:

Analysera din publik

Ta reda på vilka dina fans är så att du kan anpassa produkterna efter dem på bästa sätt. De motiv du väljer att trycka ska vara något som är “passande” för många. Du bör därmed undvika provokativa motiv. Målet är ju att så många som möjligt ska vilja visa sig med din merch.

Var närvarande

Se till att vara där när merchen säljs! Låt fansen veta att du står vid säljbåset efter konserten för att locka dem dit. Det ökar chanserna för att dina fans ska köpa din merchandise..

Skapa merch i olika prisklasser

Att skapa merch i olika prisklasser ökar potentialen att sälja mer. Se därför till att det finns priser som passar alla olika typer av människor.

Se till att produkterna “säljer sig själva”

Att låta fansen förslagsvis tävla om din merch på till exempel sociala medier är ett hett tips. På så sätt får du extra exponering med hjälp av fansen vilket kan ge en bra snöbollseffekt på sikt.

Ha ett bra utbud på olika produkter

Gör din merch mer säljbar genom att erbjuda en mängd olika produkter. Bra exempel är att ha T-shirts, mössor, kepsar, klistermärken och väskor i sortimentet.

Starta en butik online

Gör det möjligt för fans att köpa merch när som helst genom att starta en butik online. På det här sättet kan fans som kanske inte har möjlighet att komma till dina konserter köpa merch ändå. Om du har fans utomlands är en webbshop också mycket fördelaktigt eftersom den gör det möjligt att köpa dina produkter över hela världen.