Det svenska startupföretaget Logcast lanserade våren 2021 en webb3-plattform där användare kan spela in korta ljudklipp direkt över telefonen, skriver DI Digital. Syftet med företagets lösning är att kreatörer kan kommunicera på ett enklare sätt med följare och lyssnare, på en marknad där korta ljudklipp väntas bli en trend framöver.

Nu rapporteras även att tekniken integreras med Spotifys plattform, vilket gör att kreatörer och artister har möjlighet att lägga ut vad de vill i ljudformat. Det kan handla om allt från skapandet av ny musik i studion, till Q&A med fansen och lyssnare eller exklusiv information om spelningar. Valmöjligheten finns då även att släppa materialet gratis med följare och lyssnare eller ta betalt. Med det senare alternativet behåller artisten hela 80 procent av intäkterna. 

”Det här är första gången artisterna kan släppa innehåll för ett engångspris, och det ger nya möjligheter att skapa kontakt och tjäna pengar på sina fans, som i sin tur får lära känna idolerna på ett djupare plan”, säger Logcasts medgrundare Leni Andronicos till DI.

Det integrerade samarbetet mellan Spotify och Logcast ska lanseras i januari 2023. Den svenska marknaden blir först ut, följt av fler lanseringar under det kommande året.