Skivspelaren i topp på listan över "Vintage Tech" som trendar.

Klarna har släppt sin första årliga trendrapport, “The Checkout”, som baseras på onlinehandeln världen över och lokalt i Sverige. I rapporten syns en tydlig global trend enligt Klarna; nostalgiska produkter har blivit riktigt populära under 2022.

Rapporten redovisar det gångna årets starkaste konsumenttrender, baserat på vad konsumenter defacto e-handlat. Det framträder ett tydligt mönster att produkter inspirerade av 1700-talet och ända fram till början av 00-talet har ökat i försäljning under året.

Inspiration från tidigare tidsåldrar är inget nytt men den nostalgiska prägeln på årets trendande produkter är anmärkningsvärd. Med tanke på att vi befinner oss i en snabbt föränderlig värld, verkar det som att många människor söker tillflykt från vardagen och finner tröst i att kunna drömma sig bort till svunna tider. Det är uppenbart att människor har sökt sig till produkter som ger en känsla av gladare och mer bekymmersfria tider, säger Agus Panzoni, trendexperten och medskapare till rapporten från Klarna.

Inom segmentet “nostalgi” syns fem globala trender, enligt Klarna. Den första trenden, ‘Vintage tech’, rör produkter med enklare och beprövad teknik. Två exempel är hörlurar med sladd och flip-telefoner som ökade i onlineförsäljning globalt med +317 % i februari  respektive ´+81 % i augusti 2022 jämfört med en genomsnittlig månad 2021.

Se topplistor över trendande produkter i Sverige i  2022 (jämfört med en genomsnittlig månad 2021):

Topp 5 – ‘Vintage Tech’

  1. Skivspelare  (+1222 % i sep)
  2. Enkel telefon/funktionstelefon  (+544 % i feb)
  3. Hörlurar med sladd (+84 % i sep)
  4. Ipod (+35 % i jan)
  5. Boombox  (+17 % i mars)

Topp 5 – ‘Hyperfemininity’

  1. Rosa plagget, till exempel rosa cargobyxor (+758 % i sep)
  2. Platåskor (+196 % i mars)
  3. Tyllkjol (+167 % i juli)
  4. Tyllklänning (+147 % i sep)
  5. ‘Jellies’/’Jellyskor’ (+79 % i juni)

Topp 5 – ‘Y2K’

  1. Baguetteväskor (+749 % i juni)
  2. Kort t-shirt/magtröja  (+182 % i juni)
  3. Träningsoverall i velour (+125 % i sep)
  4. Armébyxor (+102 % i sep)
  5. Truckerkeps (+75 % i april)

Topp 5 – ‘Counterculture’

  1. Sammetskjol (+225 % i aug)
  2. ‘Chunky boots’ (+132 % i sep)
  3. Solörhängen (+100 % i aug)
  4. Läderjacka (+79 % i jan)
  5. Maxikjol (+72 % i juli)

Topp 5 – ‘Regencycore’ 

  1. Operahandskar (+188 % i sep)
  2. Klänning med empireskärning (+117 % i juni)
  3. Fjäderväska (+95 % i juli)
  4. Off-shoulder-klänning (+86 % i sep)
  5. Fjäderhårband (+76 % i sep)

Läs mer via ‘The Checkout